270 nätverkade för affärer över sundet

Storviltsjägaren Natasha Illum Berg och mat-entreprenören Claus Meyer lockade entreprenörer till årets Øresund Business Meeting.

Det var en bred variation av branscher som var representerade vid årets Øresund Business Meeting som ägde rum på Luftkastellet i Malmö på torsdagseftermiddagen. 270 deltagare från små och stora företag inom frakt-, rese-, konsult-, nöjes-, bank-, försäkring- och telebranschen, för att nämna några, var på plats. Det var också flera politiska och ideella organisationer. Alla hade de kommit för att mingla, få inspiration och skapa möjligheter att göra affärer över Öresund.

Som inspiration fick deltagarna lyssna till flera talare som med utgångspunkt från öresundsregionen tagit språnget ut i världen. Natasha Illum Berg, dansk-svenskan som är östafrikas enda licensierade storviltsjägare, talade om sitt liv i Afrika och om vikten av att behålla sina drömmar. Och skaffa nya.

-          Min dröm nu är att få ge något tillbaka till Afrika, genom att bekämpa den fruktansvärda tjuvjakten på elefanter, ett problem som vuxit enormt på sista tiden. Det är en mycket viktig kamp, berättade hon.

Claus Meyer, gastronomisk entreprenör och känd som en av skaparna av restaurang Noma i Köpenhamn talade också om vikten av att hålla fast vid sina drömmar. Han berättade om hur han gjorde sina första lärdomar om matlagning som 20-åring hos en konditor i Frankrike.

-          En morgon vaknade jag och bara visste att jag skulle åka tillbaka till Danmark för att förändra den danska matkulturen. Sedan den dagen har jag aldrig övergett den ambitionen.

Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad vid Øresundsbron, som står bakom arrangemanget, var nöjd med eftermiddagen:

- Idén bakom Øresund Business Meeting är att vi vill inspirera till att göra affärer över sundet och det är fantastiskt roligt att se vilket gensvar det får genom att så många sökt sig hit.

Bilder från Øresund Business Meeting kan laddas ner gratis här:

www.peterbrinch.com/co/oresundsbron/121108-obm-presse.zip

Fakta
Øresund Business Meeting är ett initiativ skapat av Øresundsbron. Syftet är att inspirera företag i öresundsregionen att skapa affärsmöjligheter tvärs över sundet.

För mer information, kontakta:
Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad vid Øresundsbron, 0046 40 676 61 95