Barnen firar när Øresundsbron fyller 15 år

Teckningstävling i form av en ritbok som är en dansk-svensk parlör och pennor som går att plantera. På Øresundsbrons 15-årsdag den 1 juli är det fokus på barnen.

Den 1 juli är det 15 år sedan Øresundsbron öppnade. Sedan dess har bron och den region som den är med om att bygga sett en fantastisk utveckling.

19.000 bilar kör över varje dag. För danskar och svenskar har bron inneburit nya möjligheter att bo och arbeta på vardera sidan Öresund. 330.000 hushåll har BroPass, alltså Øresundsbrons avtal för fritidskunder, och fritidstrafiken ökar stadigt.

När det nu är dags att fira de 15 åren väljer Øresundsbron att blicka framåt.

- Det är de danska och svenska barnen som är regionens framtid och det är de som ska ta integrationen vidare. Så vi vill gärna fira med barnen som åker bil över bron den 1 juli. Vi utlyser en tävling, där de kan vinna fina priser med sina familjer. Samtidigt vill vi gärna inspirera dem till att lära sig varandras språk, säger Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbro Konsortiet.

Øresundsbron utlyser därför en teckningstävling, utformad som en dansk-svensk ordbok för barn. Svenskar kan vinna en vistelse på Lalandia och danskar en vistelse på Astrid Lindgrens värld.

Ordboken kommer delas ut i betalstationen till barnfamiljer som kör över bron den 1 juli mellan klockan 10.30-14.00. Med ordboken kommer också färgpennor.

- Pennorna går att rita med, och när man använt dem kan man plantera dem. Då blir de till blommor eller tomater eller något annat. Vi tycker det är inspirerande och en fin omtanke om miljön, att saker går att återanvända på flera sätt. Så det passade vår tävling fint, säger Nina Thestrup Wulff, Head of Brand vid Øresundsbron.

Läs Fokus Öresunds specialnummer om Øresundsbron 15 år

www.fokusoresund.com

För mer fakta, se broschyren” Øresundsbron och regionen 15 år”

För mer information, kontakta Nina Thestrup Wulff, Head of Brand, Øresundsbro Konsortiet
Tel. 040-676 60 00 eller mail ntj@oresundsbron.com

Presstelefonen 040-676 61 16

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark, över Öresund. Den är 16 kilometer och består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Varje dag kör drygt 19.000 motorfordon över bron. 330.000 hushåll har BroPass, avtal för att köra över på sin fritid. Øresundsbron drivs av Øresundsbro Konsortiet.