Beredskapsövning stänger Øresundsbron – den 17 mars kl. 19.45-23.00

Klockan 19.45-23.00 den 17 mars stängs Øresundsbron för vägtrafik på grund av en beredskapsövning i Öresundstunneln. Tågen går med ett reducerat antal avgångar.

Varje dag passerar närmare 20.000 fordon Øresundsbron. Och antalet tåg är nästan 200 på ett dygn.

Säkerheten har högsta prioritet på förbindelsen och Øresundsbro Konsortiet arbetar kontinuerligt med myndigheter och tågoperatörer för att förbättra och utveckla beredskaps- och krisarbetet. Därför genomförs en beredskapsövning i Öresundstunneln – på motorvägen och i det ena järnvägsröret – kvällen den 17 mars.

– Scenariot är en omfattande olycka i tunneln. Övningen kommer, förutom personal från räddningstjänster, myndigheter, tågoperatörer samt Øresundsbro Konsortiet, omfatta cirka 40 statister från såväl Danmark som Sverige, säger Ulla V. Eilersen, säkerhets- och miljöchef på Øresundsbron.

Syftet med övningen är att testa koordinering mellan de olika aktörerna på båda sidor av Öresund för att effektivt kunna hantera en olycka på förbindelsen. Detta gäller till exempel samarbetet på ledningsnivå, organisering av olyckplatser, alarmeringsrutiner samt kommunikationen via danska och svenska radiosystemen SINE och RAKEL.

Beredskapsövningar genomförs vart fjärde år på förbindelsen. I år är det sjätte gången en övning i full skala sker på Øresundsbron sedan invigningen 2000.

Kundinformation
Vi ber våra kunder att redan nu planera sina resor under beredskapsövningen. Tågen går med något reducerat antal avgångar, men vägtrafiken är helt avstängd klockan 19.45-23.

Skånetrafikens app och hemsida uppdateras med aktuella avgångar för Öresundstågen. Tågresenärer med Öresundstågen uppmanas att se där vilka tåg som går.

Vi beklagar besväret och hoppas på kundernas förståelse.

Media
Ett begränsat antal journalister och fotografer ges möjlighet att följa övningen och rapportera från platsen. Vänligen anmäl intresse genom detta formulär (Google Form) senast den 15 mars.

Pressbilder från övningen kommer att finnas tillgängliga för nedladdning kort efter övningens avslutande. Här publiceras bilderna: https://www.skyfish.com/p/oresundsbron/2020792

Vänligen kontakta någon av nedanstående operatör eller myndighet:

Pressejour, Banedanmark, +45 82 34 13 13
Pressejour, Københavns Politi, +45 35 21 92 60
Presstjänst, Trafikverket, +46 (0)771 31 15 00
Presstjänst, Polisen i region Syd, +46 (0)10-561 75 15
Pressejour, Region Hovedstaden, +45 70 20 95 88
Presstjänst, Region Skåne, +46 (0)44-309 39 77
Inre befäl, Räddningstjänsten Syd, +46 (0)46-540 51 12
Presstjänst, Skånetrafiken, +46 (0)451-28 85 03
Presstjänst, Øresundsbro Konsortiet, +46 (0)40 676 61 15

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.

Media