Biltrafik till Sverige ökar, men färre bilar till Danmark

Vägtrafiken på Øresundsbron minskade det första halvåret 2019 – lastbilar och bussar ökade, men något färre personbilar passerade bron, jämfört med i fjol.

Lägre räntekostnader, ökade intäkter med 24 miljoner DKK och stabil kostnadskontroll ger ett förbättrat rörelseresultat. Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 564 miljoner DKK, en förbättring på 29 miljoner DKK.

I genomsnitt passerade 19.488 fordon Øresundsbron per dygn – en minskning med 1,3 procent jämfört med samma period förra året – och vägtrafikintäkterna ökade med 19 miljoner DKK.

Tio procent fler BroPass Fritid-resor från Danmark till Sverige bidrar till att fritidstrafiken över Øresundsbron stigit med 1,6 procent under årets första sex månader.

– Trafiken har en negativ tillväxt under det första halvåret. Men den ökade fritidstrafiken till Sverige är ett tydligt exempel på att en svag svensk krona får stor effekt på trafiken över bron. Många danska kunder gynnas av kursen och får mer för sina danska kronor vid upplevelser på den svenska sidan, säger Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbro Konsortiet.

Den svenska valutan stod i kurs 68,93 gentemot den danska under våren – den lägsta nivån sedan 2009.

Trafiken för lastbilar över 9 meter ökade med 3,3 procent under det första halvåret, vilket motsvarar 45 fler passager per dygn. Antalet modulekipage – lastbilar över 20 meter – ökade med hela 32,9 procent under halvåret jämfört med samma period förra året.

– Så fort tillägget för modulekipage försvann vid årsskiftet såg vi en tydlig ökning. Två modulekipage rymmer ofta lika mycket som tre normala långtradare, vilket också ger en positiv effekt ur miljösynpunkt. Så det är extra glädjande att satsningen lyckats så väl, säger Caroline Ullman-Hammer.

Tack vare smarta kameror i betalstationen är det numera möjligt att urskilja godsbärande transporter, 6-9 meter, från andra fordon med liknande längd. Sedan årsskiftet ingår därför dessa last- och varubilar i den samlade godstrafiken, för att på sikt ge en mer rättvisande bild av den trafikutvecklingen.

Antalet bussar på förbindelsen har ökat med 7,3 procent till i genomsnitt 157 passager per dygn under det första halvåret jämfört med samma period i fjol. Pendlingstrafiken minskade med 3,6 procent under perioden, vilket motsvarar 213 fordon per dygn.

Øresundsbro Konsortiets driftskostnader ökade marginellt från 125 till 126 miljoner DKK, men räntekostnaderna sjönk från 116 till 101 miljoner DKK under perioden. Rörelseresultatet (före finansiella poster och värdeförändringar) blev ett överskott på 665 miljoner DKK, vilket är en förbättring på 14 miljoner DKK.

I höst börjar det enskilt största investeringsprojektet sedan bron stod klar år 2000: Stålfackverkens 300.000 kvadratmeter stora yta ska få ett nytt färglager.

Huvudposterna i resultaträkningen (miljoner DKK)

Jan-juni 2019  Jan-juni 2018  Utveckling
Intäkter väg  672  653   19
Intäkter järnväg  256  252
Övriga intäkter  11  10
Summa intäkter  939  915  24
Driftskostnader   -126  -125  -1
Ôvriga rörelsekostnader   -1  -2
Afskrivningar   -147  -137  -10
Rörelseresultat   665  651  14
Finansiella poster   -101  -116  15
Resultat före värdeförändring   564  535  29
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto*   -466  68
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto*  51  57
Periodens resultat   149  660

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

Vägtrafikutvecklingen under perioden januari-juni

Trafik per dag  2019  Trafik per dag  2018  Utveckling Trafik
BroPass Fritid   6.243  6.146  1,6%
BroPass Pendlare   5.620  5.833  -3,6%
BroPass Business   3.244  3.355  -3,3%
Kontant   2.804  2.881  -2,7%
Personbilar totalt*   17.912  18.216  -1,7%
Lastbilar > 9 m.  1.419  1.374  3,3%
Bussar  157  146  7,3%
Totalt   19.488  19.735  -1,3%

* Personbilar inkluderar även personbilar med släp, varubilar och motorcyklar.

Marknadsandelar inom Öresundstrafiken under perioden januari-mars*

Marknadsandel 2019 (jan-mar)**
Personbilar  84,3%
Godstrafik > 6 m.  54,1%
Bussar  78,0%
Totalt   81,9%

* Data som rapporteras till Shippax och Danmarks Statistik blir tillgängligt först några månader efter varje kvartal.

** Tack vare smarta kameror i betalstationen är det sedan årsskiftet möjligt att urskilja godsbärande transporter, 6-9 meter, från andra fordon med liknande längd. Därför ingår dessa i den samlade godstrafiken sedan 1/1 2019. Marknadsandelen för personbilar är numera exklusive last- och varubilar 6-9 meter, och marknadsandelen för godstrafik inkluderar last- och varubilar från 6 meter. På sikt ger det en mer rättvisande bild av godstrafikutvecklingen, men under 2019 blir det vanskligt att jämföra med föregående år.

Kontakta gärna John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarig vid Øresundsbro Konsortiet, på +46 (0)40 676 61 15 eller jsa@oresundsbron.com för mer information.

Följ nyheter från bron på twitter @oresundsbron och i nyhetsbrevet Fokus Öresund

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.