Bropriset sänks för svenska kunder

Starkare svensk krona leder nu till prisjustering för svenska kunder. Från och med den 1 oktober kostar en överfart 173SEK med Bropass.

Att den svenska kronan blir allt starkare får nu även effekt på priserna på Øresundsbron. Från och med 1 oktober sänks samtliga priser i svenska kronor med i genomsnitt 4 procent. En kund med avtalet BroPass betalar därefter 173 SEK per enkelresa med personbil.

Det är inte bara resan över Øresundsbron som blir allt billigare för svenskarna.

– Svenskarna får alltmer för sina pengar i Danmark nu. Vi gjorde nyligen en prisundersökning som visar att man kan spara upp till 9 procent på att shoppa i Danmark och vi vet att många svenskar gläder sig åt att få nyttja möjligheterna. Fritidsåkandet från Sverige har ökat med 4 procent sedan årsskiftet, berättar Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad vid Øresundsbron.

Øresundsbron strävar efter prisneutralitet mellan svenska och danska kronan. Det ska alltså kosta lika mycket att köra över Øresundsbron oavsett vilken valuta man betalar i.

–Vi anpassar i allmänhet priserna när en ändrad kurs mellan danska och svenska kronan hållit i sig över en tid och stabiliserat sig, förklarar Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbron.

Läs mer om priserna på Øresundsbron här

Läs mer om prisjämförelsen Malmö-Köpenhamn här

För mer information, kontakta Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad, Øresundsbron tel. +46 40 676 60 00