Fritidstrafiken återhämtas på bron – danska kunder ökar mest

Danska kunder är tillbaka på bron efter att inresereglerna lättats. Men kvarvarande restriktioner till Danmark gör återhämtningen långsammare bland svenskar.
Sedan i maj har totaltrafiken över Øresundsbron ökat med små steg – från en nedgång på omkring 55 procent, jämfört med motsvarande dagar 2019, till en minskning med 36 procent förra veckan.

– Sverige har tagit bort alla restriktioner för inresor från Norden och det är bland danska kunder som trafiken ökar allra mest just nu. Men det återstår restriktioner i den andra riktningen och varannan svensk kund saknas fortfarande, säger Berit Vestergaard, försäljnings- och marknadsdirektör på Øresundsbron.

Vecka 26 var den samlade vägtrafiken över bron 36 procent lägre än samma vecka 2019. Ser vi på nationalitet är det tydligt hur restriktionerna slår. Danska fritidskunders trafik över bron var förra veckan helt återhämtad – vilket är den första veckan med danska myndigheters hävda avrådan från icke nödvändiga resor till Sverige – jämfört med samma vecka  2019. Men bland de svenska BroPass-kunderna var nedgången 70 procent förra veckan.

Totalt minskade trafiken med cirka 54 procent jämfört med det första halvåret 2019. Detta kan jämföras med perioden mars-april 2020 och januari-mars 2021, då totaltrafiken minskade med 60-70 procent jämfört med motsvarande perioder 2019.

– Dansk besöksnäring kommer att sakna många svenska kunder i sommar. Fritidsresor till Danmark begränsas fortfarande av krav på negativa testresultat för de som inte är färdigvaccinerade. Då tester för resa inte är gratis i Sverige blir kravet en ekonomisk bromskloss som syns tydligt i statistiken. Vi är en sammanhängande region och vi är många som längtar efter att det ska bli lika fritt att resa i båda riktningarna, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Godstrafiken över Øresundsbron hade ett starkt första halvår. Från januari till juni ökade godstrafiken med 3,8 procent jämfört med 2019. Och i mars passerade cirka 57.000 godstransporter, vilket är den högsta månadsnoteringen någonsin och en ökning med omkring 11 procent jämfört med 2019.

– Trafikrekord för godstransporter på bron är extra välkommet i en tid då totaltrafiken fortsatt ligger mycket långt från den normala. Rekordet är ännu en indikation på att förbindelsen är en viktig pulsåder för båda länderna, säger Berit Vestergaard.

Vägtrafik (genomsnitt per dygn)

Trafik 2021, jan-jun

Trafik 2019, jan-jun  Tillväxt 2021, jan-juni vs 2019
Personbil  7 234  17 578  -58,8%
 - Kontant m.m.  669  2 543  -73,7%
 - BroPass Fritid  2 033  6 216  -67,3%
 - BroPass Business  1 141  3 228  -64,7%
 - BroPass Pendlare  3 391  5 591  -39,4%
Godstrafik 1 720  1 657  3,8%
- Lastbilar > 9m  1 504  1 411  6,6%
- Lastbilar 6-9 m  216  246  -12,2%
Buss  29  157  -81,6%
Totalt  8 983  19 392  -53,7%

Antal passager per dygn 2021, vecka 1-26 (grön), jämfört med samma period 2019 (blå)

Kontakta Josefin Fønss Gjørup för intervjuer: +45 53 700 191 eller jgj@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.