Inbjudan: Øresundsindex 2023 presenteras – se hur Öresundsregionen utvecklas

Øresundsindex är Öresundsregionens årliga indikator över utvecklingen omkring oss. Välkommen till en livesänd presentation av Øresundsindex 2023.

Øresundsindex baseras på en sammanvägning av nio indikatorer – inom trafik, arbetsmarknad, näringsliv och vardagsintegration. Men hur gick det för Öresundsregionen i fjol – vad visar Øresundsindex 2023?

I fjol presenterades Øresundsindex för allra första gången. Det blev ett värde som slutade på 86 av basårets 100. Men förra året slopades de sista coronarestriktionerna och trafiken tog fart. Ett ökat resande över Öresund har bidragit till att Øresundsindex har vänt uppåt sedan dess, men hur mycket avgörs också av alla andra indikatorer som mäter utvecklingen i regionen. Detta avslöjas på presentationen den 27 april.

Utvecklingen för varje indikator kommer att presenteras, liksom den sammanvägda siffran som utgör Øresundsindex 2023.

Vad: Digital presentation av Øresundsindex 2023

När: Torsdag den 27 april klockan 11

Var: Zoom – föranmälan krävs. Klicka här för anmälan. Länken skickas på torsdag morgon.

Medverkande:

Jenny Andersson, biträdande chef och senioranalytiker, Øresundsinstituttet

Linus Eriksson, vd, Øresundsbron

Lisa Sandager Ramlow, chef för kommunikation och public affairs, Øresundsbron

Under presentationen ges möjlighet att ställa frågor om Øresundsindex via chatten.

Fakta: Här är indikatorerna i Øresundsindex

• Personresor över Öresund
  • Pendling över Öresund
  • Studenter i grannlandet
  • Godstransporter över Öresund
  • Företag i grannlandet
  • Flyttning över Öresund
  • Bosatta i grannlandet
  • Gästnätter över Öresund
  • Danska fritidshus i Skåne

Fakta: Øresundsindex

• Øresundsindex ger ett återkommande mått på hur Öresundsregionen utvecklas inom nio områden – allt från trafik och arbetsmarknad till näringsliv och vardagsintegration.
  • Varje kvartal kompletteras Øresundsindex med Øresundsindex/Trafik som bygger på resande- och trafikstatistik från infrastruktur- och transportaktörer som är verksamma över Öresund.
  • Øresundsbro Konsortiet är finansiär och initiativtagare till Øresundsindex, men analys och datainsamling görs av det oberoende dansk-svenska kunskapscentret Øresundsinstituttet på uppdrag av Øresundsbro Konsortiet.
  • Genom ett partnerskap med DSB/Skånetrafiken, Helsingborgs hamn och Forsea samlas statistik för få en samlad bild av trafikutvecklingen i Öresundsregionen.