Inbjudan: Pressvisning av dynamiska farthindren i betalstationen

Nu är det dags att ta de nya, dynamiska farthindren i bruk i betalstationen. I samband med det vill vi gärna bjuda in media till en demonstration.

De dynamiska farthindren, Actibump, konstrueras av företaget Edeva i Linköping. De fungerar så att en radar läser av om en bil närmar sig i för hög hastighet. Då öppnas en lucka i vägbanan så att en mindre kant uppstår. Kanten är synlig för föraren och ger föraren valet att sakta ner. I så fall stängs luckan igen. Föraren väljer således själv om de vill passera ett farthinder eller ej.

För de bilar som sänker hastigheten efter att kanten blir synlig, eller håller rätt hastighet från början, uppstår inget farthinder.

Farthindren installeras för att öka säkerheten för trafikanter och bro-medarbetare i betalstationen.

Efter pressvisningen kommer farthindren tas i bruk för den allmänna biltrafiken.

Pressvisningen kommer äga rum:

Tid: Tisdag 20/5 kl 11.00

Plats: Betalstationen. Vi samlas i kantinen på Lernacken södra, infart Kalkbrottsgatan, och går sedan gemensamt över till banorna med farthinder.

Foto och filmning:
Medierna ges möjligheter att fotografera och filma ute i banan. Ett pressmeddelande med en länk till en sida där bilder kan laddas ner, kommer skickas ut direkt efter visningen.

Deltar i pressvisningen gör:
Håkan Kiendl, chef Betalstationen Øresundsbro Konsortiet
David Eskilsson, VD Edeva.

Anmäl deltagande här, senast måndag 19/5:

Läs mer om farthindren här:

För mer information, kontakta Sanna Holmqvist, Head of Public Relations, Øresundsbro Konsortiet, +46 706 76 09 76 eller presstelefonen +46 40 676 61 16.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark, över Öresund. Den är 16 kilometer och består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Varje dag kör nästan 16.000 motorfordon över bron. 312.000 hushåll har BroPass, avtal för att köra över på sin fritid. Øresundsbron drivs av Øresundsbro Konsortiet.