Nio av tio fritidskunder är tillbaka på Øresundsbron

Coronarestriktionerna är snart helt borta på Øresundsbron – och erbjudandet "kör en tur – få en tur" fortsätter för att omstarta regionen. Förra veckan var mer än nio av tio fritidskunder tillbaka jämfört med resandet samma period 2019. Och det blev andra veckan i rad då danskarnas fritidsresande låg något högre än samma tid 2019.

– Vårt omstartserbjudande i kombination med återöppnandet av samhället bidrar till att vi närmar oss en mer normal trafik på Øresundsbron. Danska fritidskunder har de senaste veckorna rest mer än samma period 2019. Återhämtningen går långsammare bland svenskar, men vi ser en ökning de senaste veckorna, säger Berit Vestergaard, försäljnings- och marknadsdirektör på Øresundsbron.

Alla BroPass-kunder som kör en tur över bron under perioden september-november får varje månad en tur på köpet, vilket alltså kan utnyttjas upp till tre gånger under perioden fram till den 30 november. Nu är det halvtid för omstartskampanjen.

Vecka 41 visade den totala fritidstrafiken en nedgång på cirka 10 procent jämfört med motsvarande vecka 2019. Detta kan jämföras med en nedgång på drygt 20 procent vecka 34, vilket är den sista hela veckan i augusti.

– Många kunder uppskattar satsningen och passar på att utnyttja möjligheten att få en tur på köpet. Förra veckan blev fritidstrafikens bästa sedan mars 2020, om vi ser på den procentuella nedgången jämfört med 2019.  Höstlov står för dörren och Danmark häver de sista coronarestriktionerna den 25 oktober så vi tror på fortsatt tillväxt, säger Berit Vestergaard.

Øresundsbrons förmånsklubb Club BroPass ger tillsammans med flera samarbetspartners extra förmånliga rabatter för att ytterligare bidra till regionens omstart. I september steg antalet nedladdade rabatter med cirka 50 procent jämfört med september 2019.

Tivoli är en av flera samarbetspartners som tydligt märker att gästerna från Sverige blir allt fler, och att det svenska språket hörs mer i nöjesparken i Köpenhamn.

– Vi har länge samarbetat med Club BroPass för att öka antalet besökare från Sverige, och vi är riktigt glada över det stigande intresset från våra svenska gäster att besöka Tivoli igen. Nu när de sista coronarestriktionerna försvinner hoppas vi att många glada svenskar vill möta hösten och julen hos oss, säger Michala Svane, försäljnings- och marknadsdirektör hos Tivoli.

Kontakta gärna John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarig vid Øresundsbro Konsortiet, på +46 (0)40 676 61 15 eller jsa@oresundsbron.com för mer information.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.