Ökad trafik och förbättrat resultat

För första gången sedan 2009 ser Øresundsbron 2014 en ökning av den totala vägtrafiken. Resultatet (före värdeförändring) blev 783 milj DKK, vilket är en ökning med 186 milj DKK jämfört med året innan.

På Øresundsbron steg vägtrafiken med 3,4 procent under 2014, vilket är den största trafikökningen på sex år, även om man räknar bort effekten av den strejk som var i juni 2014.

Utvecklingen drivs framför allt av fritidstrafiken med BroPass. Den har ökat med 7,6 procent under perioden. Under hösten har den tillbakagång, som präglat pendlingstrafiken de senaste åren, avtagit. Mot slutet av året syntes till och med en vändning i utvecklingen och pendlingen ökade något igen under fjärde kvartalet. Frakttrafiken fortsätter öka, men i något långsammare takt än tidigare. Øresundsbrons andel av lastbilstrafiken över Öresund uppgår 2014 till 53 procent.

- Vi arbetar intensivt med att underlätta för människor att åka över på sin fritid och det lyckas vi bra med. Vi ser framför allt att det är de stora, traditionella attraktionerna som lockar människor över sundet, säger Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbro Konsortiet.

Vägtrafikintäkterna uppgick till 1.211 milj DKK, vilket är en ökning på 68 milj DKK jämfört med 2013. Intäkter från järnväg, som är en fast avgift vilken regleras i takt med prisutvecklingen, minskade något pga. justering av indexregleringen.

Driftskostnaderna minskade något. Rörelseresultatet blev ett överskott med 1.167 milj DKK, en förbättring med 68 milj DKK.

Räntekostnaderna sjönk med 118 milj DKK till 384 milj DKK. Det beror främst på lägre räntor, men en minskad nettoskuld och fallande inflation har också bidragit positivt till utvecklingen.

Den räntebärande nettoskulden minskade med 1.161 milj DKK under perioden.

Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 783 milj DKK, en förbättring på 186 milj DKK.

Huvudposterna i resultaträkningen (milj DKK)

Jan – dec   2014 Jan – dec 2013 Utveckling
Intäkter väg 1.211 1.143 68
Intäkter järnväg 490 495 -5
Övriga intäkter 21 22 -1
Summa intäkter 1.722 1.660 62
Driftskostnader -284 -291 7
Avskrivningar -271 -270 -1
Rörelseresultat 1.167 1.099 68
Finansiella poster -384 -502 118
Resultat före värdeförändring 783 597 186
Värdeförändring,   marknadsvärdeeffekt, netto* -849 1.356
Värdeförändring,   valutakurseffekt, netto* 178 125
Årets resultat 112 2.078

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

Vägtrafikutvecklingen under 2013 och 2014

Trafik per dag   2014 Trafik per dag   2013 Utveckling   trafik Marknadsandel   2014** Marknadsandel   2013**
Kontant 3.712 3.684 0,8 %
Bropass 5.382 5.003 7,6 %
Pendlare 5.818 5.879 - 1,0 %
Business 2.758 2.557 7,9 %
Personbilar totalt* 17.671 17.122 3,4 % 82,0 % 81,3 %
Lastbilar 1.155 1.102 4,8 % 53,1 % 53,4 %
Bussar 138 113 22,6 % 72,0 % 64,9 %
Totalt 18.964 18.337 3,4 % 79,4 % 78,7 %

* Personbilar inkluderar även varubilar, personbilar med släp samt motorcyklar.
**Gäller perioden januari-november.

För ytterligare information, kontakta Øresundsbro Konsortiets verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer, tel 040-676 60 00 eller presstelefonen 040-676 61 16.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark, över Öresund. Den är 16 kilometer och består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Varje dag kör drygt 19.000 motorfordon över bron. 330.000 hushåll har BroPass, avtal för att köra över på sin fritid. Øresundsbron drivs av Øresundsbro Konsortiet.