Øresundsbron fyller 19 år – nya siffror och fakta

Över 114 miljoner fordon har passerat Øresundsbron sedan invigningen den 1 juli 2000 – i dag fyller förbindelsen 19 år och Øresundsbro Konsortiet uppmärksammar dagen genom att lyfta fram spännande siffror och fakta om förbindelsen sedan starten. Och trafikutvecklingen hittills i år.

Trafikutveckling: Förra året körde 7.502.306 fordon över bron. I genomsnitt passerade 20.554 fordon per dygn. År 2001 – som var det första hela året som bron var öppen – körde 2.950.872 fordon över Øresundsbron.

BroPass: Øresundsbron hade 516.587 BroPass Fritid-kunder den 31 maj i år – en ökning med 11 procent jämfört med samma dag i fjol.

Jätteprojekt: Øresundsbrons zick zack-formade stålkonstruktion under vägbanan ska målas om för fortsatt skydd mot korrosion. I höst börjar ommålningen av 300.000 kvadratmeter och det pågår fram till 2032. Ommålningen beräknas kosta 300 miljoner DKK, ett planerat projekt som täcks av underhålls- och investeringsbudgeten.

Solceller: Solcellsanläggningen vid betalstationen stod klar i maj 2018 och fram till årsskiftet 2018-2019 producerades 225 MWh ström.

Lastbilar och bussar: Lastbilstrafiken ökade med 3,7 procent perioden januari-maj jämfört med samma period i fjol. Och busstrafiken steg med 6,5 procent under perioden.

Personbilstrafik 2019: BroPass-fritidstrafiken ökade marginellt med 0,7 procent under årets fem första månader jämfört med samma period i fjol. Men totalt sett sjönk personbilstrafiken med 2 procent under perioden.

Godstrafik: Antalet modulekipage, alltså långa lastbilar från 20 meter, över Øresundsbron ökade med 31 procent under årets första fem månader jämfört med samma period i fjol. Sedan årsskiftet avskaffades tillägget för denna fordonstyp.

Säkerhet: Trafikolyckor och tekniska problem stängde bron under fyra gånger 2018. Øresundsbron var stängd under totalt fem timmar – den kortaste tiden sedan bron invigdes.

Järnväg: Över 11 miljoner enkelresor gjordes med persontåg över bron i fjol.

Kronkurs: Den svenska kronan stod i kurs 68,93 gentemot den danska kronan under våren – den lägsta nivån sedan 2009.

Framtid: Motorvägstrafiken på Øresundsbron väntas stiga med ungefär 1.000 bilar per dygn och godstrafiken öka kraftigt när Fehmarn Bält-förbindelsen står klar.

Øresundsbrons försäljnings- och marknadschef Fredrik Jenfjord kommenterar trafiken i år:

– Sveriges krona har fortsatt att försvagas och det påverkar tydligt trafiken från den svenska till den danska sidan av sundet. Vi ser en tillbakagång för trafiken under årets första fem månader jämfört med i fjol, men fritidsresandet ökar lite och det beror på ökad trafik från den danska sidan. Med en starkare dansk krona är shopping i Sverige allt attraktivare för många, säger Fredrik Jenfjord.

– Nu väntar sommarmånaderna och det är alltid en trafikintensiv period för oss på Øresundsbron, med semesterresor som ofta börjar med en resa över bron.

Foto: Peter Brinch/Øresundsbron. Fotografier kan användas fritt i redaktionella sammanhang och hämtas högupplöst via denna länk: https://www.skyfish.com/p/oresundsbron

Kontakta gärna John Alexander Sahlin, kommunikationsansvarig vid Øresundsbro Konsortiet, på +46 (0)40 676 61 15 eller jsa@oresundsbron.com för mer information.

Följ nyheter från bron på twitter @oresundsbron och i nyhetsbrevet Fokus Öresund

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.