Øresundsbron sänker priset och gör passagen smidigare

Øresundsbrons priser sänks i en tid med hög inflation och stigande priser. Nu blir det billigare för alla avtalskunder som kör över bron.

– Vi vill erbjuda våra kunder ett lägre pris och vi gör det i en tid när mycket annat blir dyrare. Det blir helt enkelt billigare och enklare att korsa Öresund för alla som har ett rabattavtal. Priserna per resa kommer att sjunka med cirka sju procent, säger Berit Vestergaard, försäljnings- och marknadsdirektör på Øresundsbron.

Från och med den 14 mars ersätts BroPass-rabattavtalen med nya rabattavtal. ØresundGO blir namnet på det nya rabattavtalet för privatkunder. För pendlare och företagskunder kommer produkterna att byta namn till ØresundPENDLARE och ØresundBUSINESS.

– Med "Øresund" i produktnamnen blir det tydligare för våra kunder att våra produkter är kopplade till Øresundsbron, säger Berit Vestergaard.

Senast den 31 maj kommer Øresundsbron att lansera rabattavtalet ØresundPENDLARE+, vilket är ett periodkort som gör det möjligt för pendlare att köra över bron så mycket de vill till ett fast pris under en 30-dagarsperiod. Detta innebär att en pendlare som reser över Øresundsbron fem dagar i veckan kan spara mer än 1 300 SEK per månad med ØresundPendlare+ jämfört med Øresundsbrons tidigare pendlarprodukt.

– Øresundsbron arbetar för en mer integrerad Öresundsregion, där det är lätt att bo och arbeta på båda sidor av Öresund. Med vårt nya periodkort blir det smidigare och ännu billigare att pendla mycket över Øresundsbron. Priset sjunker mest för dem som reser mycket, säger Berit Vestergaard.

Øresundsbron lanserar en ny hemsida för att förbättra kundupplevelsen. En ny app är också på gång. Kunderna behöver inte längre bry sig om en teknisk brobizz-enhet, utan kan lätt registrera bilens registreringsskylt via Øresundsbrons hemsida. Resan genom betalstationen blir enklare och det är bättre för miljön att inte längre producera och hantera brobizzar.

– Nu blir det lättare att vara kund och resa över bron. Det gäller allt från att hitta de bästa priserna till att hantera ’Mitt konto’, få en överblick över resorna och få tillgång till trafikinformation, säger Berit Vestergaard.

Fakta: Nya priser, produkter och plattformar

• Alla privat-, pendlar- och företagskunder kan teckna ett rabattavtal. Vid tecknandet betalas en årsavgift och därefter kör kunderna över Øresundsbron till ett lägre pris under varje tur. Redan vid den första returresan över bron blir det billigare än att betala fullt pris. Med ØresundPENDLARE+ betalas ett fast pris per 30-dagarsperiod och kunden kan köra ett obegränsat antal turer över bron.
  • Alla enkelresor över Øresundsbron blir billigare för alla kunder som har ett rabattavtal. Så mycket billigare blir det för personbilar:

• Rabattavtalen byter namn: BroPass Fritid blir ØresundGO. Rabattavtalen för pendlare och företagskunder heter numera ØresundPENDLARE, ØresundBUSINESS och ØresundPENDLARE+.
  • Turen över Øresundsbron blir smidigare när passagen beralas via bilens registreringsskylt.
  • Med en ny webbplats och en kommande ny app kan kunderna lätt hantera Mitt konto och byta fordon som är kopplade till rabattavtalet.
  • Nya produktnamn skapar en tydligare koppling till Øresundsbron. CLUB Øresund ersätter Club BroPass. Kunderna kommer även i fortsättningen kunna glädja sig åt fina rabatter, inspiration och guider för resor till andra sidan bron.
  • Villkoren för ØresundGO-avtalet för privatkunder gör det möjligt att koppla upp till fem olika fordon till rabattavtalet.

För mer information: Vänligen ring Øresundsbrons presstelefon på 040-676 61 15 eller mejla press@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.