Øresundsbron slår månadsrekord med 923 496 passager i juli

Øresundsbrons rekordsommar fortsätter med ännu en toppnotering. Nu också med månadsrekord för trafiken över bron.
Aldrig förr har det passerat så många fordon över Øresundsbron under ett dygn, en helg, en vecka och en månad som under juli 2023.

Trafikrekorden för dygn, helg och vecka slogs första gången under vecka 28. Men det höll bara en vecka innan nya rekord noterades.

Och under den sista veckan i juli slogs helg- och veckorekordet en tredje gång. Med totalt 923 496 passager i juli gjordes också den bästa månadsnoteringen sedan bron öppnade år 2000. Därmed slogs det senaste månadsrekordet från juli 2019 med hela 65 921 passager.

– Trafiken slår rekord på löpande band och det är fantastiskt att se alla som njuter av allt som Öresundsregionen erbjuder. Trots det intensiva resandet flyter det bra genom betalstationen utan långa väntetider, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Varje dag i juli gjorde danska fritidskunder i genomsnitt 5 800 passager med rabattavtalet ØresundGO. Bland svenska fritidskunder gjordes i genomsnitt 4 660 passager.

– Sveriges svaga krona bidrar troligen till en otroligt stark trafik bland danskar. Men ett generellt uppsving för bilsemester och upplevelser i närområdet tros också bidra till ett ökat intresse för båda sidorna av bron. Svensk fritidstrafik påverkas mindre av valutaskillnaden under semestertider, säger Linus Eriksson.

Fakta: Trafikrekord på Øresundsbron

Dygn: 22 juli 2023 (35 513 passager)

Helg (lördag-söndag): Vecka 30, 29-30 juli 2023 (67 118 passager)

Vecka: Vecka 30, 2023 (220 117 passager)

Månad: Juli 2023 (923 496 passager)

För mer information: Vänligen ring Øresundsbrons presstelefon på 040-676 61 15 eller mejla press@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.