Øresundsbrons halvårsrapport: Bättre resultat och rekordmånga avtalskunder

Øresundsbrons resultat för första halvåret 2012 blev ett överskott med 98 milj DKK före värdeförändring. Det är en förbättring med 21 milj DKK tack vare ökade vägintäkter, lägre driftskostnader och lägre räntekostnader.

Vägintäkterna ökade med 8 milj DKK till 504 milj DKK trots att totaltrafiken minskade med 3,3 procent. Det är framför allt pendlingstrafiken (som har det lägsta genomsnittspriset) som minskar. Däremot har fritidstrafiken med BroPass ökat med 2 procent och antalet BroPass-kunder har ökat från 240.000 till 260.000 under första halvåret. Lastbilstrafiken fortsätter att öka och Øresundsbron har i dag 50 procent av marknaden.

- Det är tillfredsställande att vi fortsätter att förbättra resultatet trots den ekonomiska osäkerheten i omvärlden. Dessutom har vi en bra beredskap när konjunkturen vänder genom att vi har så många avtalskunder, säger Øresundsbrons verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer.

Persontrafiken med tåg över Øresundsbron under perioden januari-maj uppgick till 4,1 milj passagerare, vilket är en minskning med med 3,3 procent. Samtidigt reste cirka 5,4 miljoner människor med bil över bron.

Driftskostnaderna minskade med 6 milj DKK till 145 milj DKK och rörelseresultatet blev ett överskott med 478 milj DKK, vilket är en förbättring med 14 milj DKK.

Räntekostnaderna minskade tack vare den låga räntenivån i Europa med 7 milj DKK till 380 milj DKK. Det ger ett resultat före värdeförändring på 98 milj DKK, en förbättring med 21 milj DKK. Efter värdeförändring blev resultatet ett överskott med 248 milj DKK

Huvudposterna i resultaträkningen (milj DKK)

Jan – juni 2012 Jan – juni 2011 Utveckling
Intäkter väg 504 496 8
Intäkter järnväg 242 235 7
Övriga intäkter 10 12 -2
Summa intäkter 756 743 13
Driftskostnader -145 - 151 6
Avskrivningar -133 -128 -5
Rörelseresultat 478 464 14
Finansiella poster -380 -387 7
Resultat före värdeförändring 98 77 21
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto* 176 152
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* -26 49
Periodens resultat 248 278

* Värdeförändring är en redovisningsprincip enligt vilken finansiella tillgångar och skulder värderas till marknadsvärde med löpande redovisning av värdeförändringen i resultaträkningen under finansiella poster. Marknadsvärdeförändringen påverkar dock inte företagets återbetalningsförmåga.

Vägtrafikutvecklingen under perioden januari-juni

Personbilar etc.* Lastbilar Bussar Totalt
Trafik per dag 2012** 16.683 1.008 108 17.799
Trafik per dag 2011 17.424 973 112 18.508
Förändring -4,3% +3,6% -3,6% -3,8%
Marknadsandel 2012*** 81,7% 50,0% 66,9% 78,7%
Marknadsandel 2011*** 81,3% 48,7% 65,5% 78,4%
Förändring 0,4 1,3 1,4 0,4

* Personbilar inkluderar även varubilar, personbilar med släp samt motorcyklar.
** 2012 är ett skottår, vilket innebär att perioden hade en dag mer än i fjol. Trafikutvecklingen blir därmed olika beroende på om man jämför trafik per dag eller total trafik.
***Gäller perioden januari-maj.

Øresundsbro Konsortiet

Øresundsbrons verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer kan kontaktas för ev. ytterligare information på tel 040-676 60 00.