Øresundsindex 2023: Integrationen över Öresund tillbaka på 2019 års nivå

Öresundsregionens utveckling och integration har återhämtats till nivån före pandemin, visar Øresundsindex 2023. Fem indikatorer ökar, två minskar och två ligger oförändrade – och med andra ord har Øresundsindex stigit från 86 till 102 det senaste året. Men samtidigt ligger Øresundsindex bara marginellt högre än basåret (år 2015=100).

– Vi är tillbaka på spåret i Öresundsregionen. Jämfört med 2015 är det förvisso en stagnation, men takten är högre än på länge. Om vi fortsätter utvecklingen i samma fart så finns det potential för en riktigt kraftig nystart i det svensk-danska samarbetet, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Øresundsindex består av en sammanvägning av nio indikatorer – inom trafik, arbetsmarknad, näringsliv och vardagsintegration – och slutar på värdet 102 för 2022, vilket kan jämföras 100 under basåret 2015 och 86 i fjol.

– Om vi jämför med 2015 så är det tydligt att vi ännu inte får ut potentialen i regionen. Tillväxten är större i respektive land än mellan länderna. De senaste sju åren är det näringslivet som går före, där företagsägande på andra sidan och frakt är de enda två indikatorer som tydligt ökar, säger Linus Eriksson.

Läs hela rapporten här

Jämfört med Øresundsindex 2022 har index över antalet gästnätter ökat mest, från 32 till 104, och därefter index för personresor som har ökat från 50 till 93. Även pendlingen har återhämtats, från index 90 till 95 under perioden.

Trots ekonomiska utmaningar med bland annat kraftigt ökad inflation och höjda räntor ser regionens arbetsmarknad fortsatt stabil ut, visar Øresundsindex. Den svaga svenska kronkursen i förhållande till den danska kronan skapar tydligare än tidigare vinnare bland pendlare och turister som rör sig över sundet.

Omkring 16 900 personer arbetspendlade över gränsen 2021, vilket är det senaste helåret med tillgänglig statistik. Men det kan ses i relation till knappt två miljoner sysselsatta i Öresundsregionen.

– Vi har en vision om att 30 000 personer ska pendla över sundet 2030. Med arbetskraftsbrist i Danmark och höga arbetslöshet i Skåne, i en period med en mycket svag svenska krona, kan arbetsmarknaden på tvärs ge vinnare bland såväl arbetstagare som företag, säger Linus Eriksson.

– En boost till detta skulle vara ett modernt och uppdaterat skatteavtal, som för allvar börjat diskuteras på båda sidorna av bron.  Det är otroligt positivt eftersom ett nytt Öresundsavtal skulle göra det enklare att vara pendlare och företagare, och det skulle göra regionens arbetsmarknad mer attraktiv, säger Linus Eriksson.

Godstransporterna är en indikator som inte påverkades av coronapandemin, utan har ökat stadigt sedan index startår 2015. Nu ligger denna parameter på 130, en ökning från 122 förra året. Även index som visar flyttning över Öresund har stigit, från 92 till 100. Bland de indikatorer som ligger oför - ändrade eller med viss nedgång finns företag i grannlandet och danskägda fritidshus i Skåne.

– Øresundsindex ger oss en temperaturmätare för regionen med nyttiga insikter för allt från besöksnäringen och politiken till näringslivet och kommunerna. Vi hoppas att många aktörer följer denna utveckling, men också agerar utifrån vad indikatorerna visar, säger Linus Eriksson.

Läs hela rapporten här

Här sammanfattas flera av trenderna i Øresundsindex:

Øresundsindex 102: Flera aktiviteter över sundet som gick ner under coronapandemin närmade sig tidigare nivåer under 2022. Samtidigt ökade också ett par andra indikatorer. Øresundsindex är därmed tillbaka på samma nivå som 2019. I det korta perspektivet innebär det en kraftig ökning, men jämfört med 2015 har index endast ökat från 100 till 102 vilket kan tolkas som en fortsatt stagnation.

Arbetsmarknad – något fler pendlare: Antalet gränspendlare över Öresund ökade med 5,3 procent under 2021 jämfört med 2020. Det visar den senast tillgängliga statistiken från Region Skåne, SCB och Danmarks Statistik. Ökningen skedde trots att 2021 var ett pandemiår. Sammantaget är antalet Öresundspendlare 16 900 stycken vilket är lägre än 2015 då antalet pendlare var 17 700.

Näringsliv – stark godstrafik. Under 2022 ökade godstrafiken över Öresund med sju procent till 1,33 miljoner godstågvagnar och lastbilar. Jämfört med 2015 är det en ökning med 30 procent och bakom uppgången står lastbilstrafiken och då främst via Øresundsbron. Den senast tillgängliga statistiken för antalet dansk- och svenskägda bolag på andra sidan gränsen visar i stort sett oförändrade nivåer under 2020 jämfört med året innan.

Turism – kraftig stigning av antalet turister: Antalet gästnätter i både Sverige och Danmark var en del av integrationen som kraftigt påverkades av reserestriktionerna under coronapandemin. Därmed syns även en kraftig uppgång under 2022. Sammantaget ökade antalet gästnätter på andra sidan sundet med 130 procent jämfört med 2021. Indexsiffran för 2022 blir därmed 104, vilket kan jämföras med 106 under 2019.

Vardagsintegration – fler flyttar över sundet: Antalet personer som flyttade över Öresund ökade under 2022. Ökningen syns i båda riktningar, men jämfört med 2015 är nivån densamma – index för 2022 är 100.

Trafiken – resandet över sundet ökade: Coronarestriktionerna för trafiken över Öresund togs bort i början av 2022 och det syns i resandestatistiken. I fjol ökade antalet personresor över Öresund med 67 procent jämfört med året innan. Totalt sett gjordes i genomsnitt närmare 90 000 resor per dygn. Index för personresorna landar samlat sett på 93 vilket kan jämföras med 101 året innan coronapandemin började.

Läs hela rapporten här

Fakta: Metod och basår i korthet

• Nio olika indikatorer har valts för att mäta utvecklingen i integrationen i Öresundsregionen. De har fokus på fysisk interaktion över Öresund täcker över fyra olika områden: trafik, arbetsmarknad, näringsliv och vardagsintegration. Varje av dessa indikatorer är baserad på officiell statistik som är transparant och tillgänglig.
  • Utöver integrationsindexet ses även på den ekonomiska utvecklingen i Öresundsregionen. Som viktigt mått för tillväxten i regionen ses på utvecklingen i bruttoregionprodukten (BRP).
  • År 2015 har valts som basår med index 100. Det var ett år som inte präglades av id- och gränskontroller (Sverige införde gränskontroll 12 november 2015). Det var varken markant hög- eller lågkonjunktur och ingen större skillnad i konjunktur - läget mellan de två länderna. Valutakursen låg på en normalnivå omkring 125 SEK för 100 DKK. 2015 anses därför vara ett bra jämförelsesår.
  • Läs mer om metoden i rapporten.

Fakta: Øresundsindex

• Øresundsindex ger ett återkommande mått på hur Öresundsregionen utvecklas inom nio områden – allt från trafik och arbetsmarknad till näringsliv och vardagsintegration.
  • Här är indikatorerna i Øresundsindex: Personresor över Öresund, Pendling över Öresund, Studenter i grannlandet, Godstransporter över Öresund, Företag i grannlandet, Flyttning över Öresund, Bosatta i grannlandet, Gästnätter över Öresund, Danska fritidshus i Skåne.
  • Varje kvartal kompletteras Øresundsindex med Øresundsindex/Trafik som bygger på resande- och trafikstatistik från infrastruktur- och transportaktörer som är verksamma över Öresund.
  • Øresundsbro Konsortiet är finansiär och initiativtagare till Øresundsindex, men analys och datainsamling görs av det oberoende dansk-svenska kunskapscentret Øresundsinstituttet på uppdrag av Øresundsbro Konsortiet.
  • Genom ett partnerskap med DSB/Skånetrafiken, Helsingborgs hamn, Trafikverket och Forsea samlas statistik för få en samlad bild av trafikutvecklingen i Öresundsregionen.

För mer information: Vänligen ring Øresundsbrons presstelefon på 040-676 61 15 eller mejla press@oresundsbron.com.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.