Pendlingstrafiken fortsätter öka

Trafiken på Øresundsbron fortsätter öka inom samtliga trafikkategorier under första halvåret 2015. Den ökning i pendlingen som syntes i slutet av 2014 håller höll i sig. Tillsammans med lägre skuld och låga räntekostnader ger det ett resultat på 394 miljoner DKK, en förbättring med 59 miljoner DKK jämfört med samma period förra året.

På Øresundsbron ökar all motorvägstrafik. Under flera års tid gick pendlingstrafiken tillbaka, men i slutet av 2014 vände kurvan uppåt igen. Ökningen håller i sig och är nu 2,1 procent jämfört med samma period förra året, strejkeffekten borträknat.

- Tågstrejken i juni 2014 påverkade förra årets trafiksiffror. Därför ser det inte ut som om ökningen är så stor när man jämför första halvåret 2014 med första halvåret 2015. Om man räknar bort strejkeffekten, ser vi stora ökningar inom buss-, frakt- och fritidstrafik. Att ökningen inom pendlingstrafiken dessutom fortsätter är mycket glädjande, säger Caroline Ullman-Hammer, VD för Øresundsbro Konsortiet.

Utan strejkeffekten ökar busstrafiken med 10 procent, personbilar med 3,2 procent och BroPass-kunder med 6 procent. Lastbilstrafiken var opåverkad av strejken, så den ökningen är 6,6 procent.

Driftkostnaderna minskade något jämfört med samma period förra året. Rörelseresultatet blev ett överskott med 563 miljoner DKK, en förbättring med 24 miljoner DKK.

Den räntebärande nettoskulden minskade med 185 miljoner DKK under första halvåret, till 15,2 miljarder DKK, vilket ger utslag i det finansiella resultatet. Sammantaget med en låg inflation ger det en sänkning av konsortiets räntekostnader med 35 milj DKK, till 169 milj DKK.

Øresundsbro Konsortiets resultat före värdeförändring blev 394 milj DKK, en förbättring på 59 milj DKK.

Huvudposterna i resultaträkningen (milj DKK)

Jan – juni 2015 Jan – juni 2014 Utveckling
Intäkter väg 581 567 14
Intäkter järnväg 247 242 5
Övriga intäkter 9 11 -2
Summa intäkter 837 820 17
Driftskostnader -138 -147 9
Avskrivningar -136 -134 -2
Rörelseresultat 563 539 24
Finansiella poster -169 -204 35
Resultat före värdeförändring 394 335 59
Värdeförändring, marknadsvärdeeffekt, netto* 176 -571
Värdeförändring, valutakurseffekt, netto* -79 80
Periodens resultat 491 -156

Vägtrafikutvecklingen under perioden januari-juni

Trafik per dag 2015 Trafik per dag 2014 Utveckling trafik Marknadsandel 2015** Marknadsandel 2014**
Bropass 5.227 5.096 2,6%
Pendlare 5.892 5.870 0,4%
Övriga (business, kontant) 5.805 5.942 -2,2%
Personbilar totalt* 16.924 16.908 0,1% 84,2% 83,7%
Lastbilar 1.218 1.142 6,6% 52,9% 52,5%
Bussar 118 159 -25,7% 71,3% 67,7%
Totalt 18.260 18.209 0,3% 80,7% 80,3%

* Personbilar inkluderar även varubilar, personbilar med släp samt motorcyklar.
** Gäller perioden januari-april.

För ytterligare information, kontakta Øresundsbro Konsortiets verkställande direktör Caroline Ullman-Hammer, tel 040-676 60 00 eller presstelefonen 040-676 61 16.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark, över Öresund. Den är 16 kilometer och består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Varje dag kör drygt 19.000 motorfordon över bron. 355.000 hushåll har BroPass, avtal för att köra över på sin fritid. Øresundsbron drivs av Øresundsbro Konsortiet.