Positivt besked för pendlare i Öresundsregionen

Øresundsbro Konsortiet ser positivt på att Sveriges skärpta inreseregler från den 28 december tar hänsyn till Öresundsregionens behov för att kunna fungera – även under en pandemi. Sveriges krav om att kunna visa ett negativt PCR-test som är max 48 timmar gammalt, vid inresa från Danmark till Sverige, gäller inte för Öresundspendlare som bor, arbetar eller studerar på båda sidorna av sundet.

Dessutom finns det inte heller något testkrav för transitresor till och från Bornholm.

– Vi har full förståelse för behovet av att stoppa smittspridningen, men för tusentals personer i Öresundsregionen är det avgörande att Øresundsbron är öppen för de många människor som har ett liv och arbete på båda sidorna av bron. Det gäller allt från pendlare som bor, arbetar och studerar i regionen till de som reser till och från Bornholm. Därför ser vi mycket positivt på att det finns flera undantag i dagens beslut om PCR-test vid inresa, säger Linus Eriksson, vd på Øresundsbron.

Øresundsbro Konsortiet hoppas att inreserestriktionerna blir korvartiga, så att en levande Öresundsregion kan bevaras. Det finns fortsatt bekymring för alla andra kunder som planerat att resa till Sverige mellan jul och nyår. För de som inte är undantagna teskravet krävs ett PCR-test, som är max 48 timmar gammalt, vilket i praktiken innebär att gränsen stängs för dem från den 28 december. I dagsläget är det nämligen svårt i Danmark att få tid för en PCR-test med kort varsel och svarstiderna är långa.

Hjälp till en smidigare resa över Öresund

Øresundsbrons medarbetare arbetar intensivt för att trafiken ska flyta smidigt för kunderna. Konsortiet är i löpande dialog med den svenska polisen, som ansvarar för gränskontrollen, för att från vår sida göra vad vi kan för att försöka förbättra situationen.

Vi fokuserar nu på att etablera snabbspår för pendlare, svenska medborgare och godstransporter – med målet att göra passagen smidigare för alla kunder genom att separera trafiken.

Vi ber alla som kan köra utanför rusningstid (vardagar klockan 15-18) mot Sverige att göra det, så att de som behöver resa då kan göra det mer smidigt.

På Øresundsbrons hemsida finns en köindikator, som visar väntetiden i betalstationen, och övrig trafikinformation.

Kontakta gärna Lisa Sandager Ramlow, PR- och kommunikationschef vid Øresundsbro Konsortiet, på +45 31 26 62 20 eller lsr@oresundsbron.com för mer information.

Följ nyheter från bron på Twitter @oresundsbron och på LinkedIn.

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark. Den är 16 kilometer lång och består av en bro, tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Øresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet.