SAS-Janne och Bron inspirerade till öresundsaffärer

325 företagare som gärna vill göra affärer på andra sidan sundet minglade på Øresund Business Meeting på torsdagseftermiddagen. SAS-Janne Carlzon och Anders Landström, producent för TV-serien Bron, var huvudtalare.

Kundnytta och ledarskap stod i fokus när Jan Carlzon, VD för flygföretaget SAS 1981-1993, talade på årets Øresund Business Meeting.

- Nyckeln till allt gott affärskap är att utgå från kundnyttan. Vi gjorde inte en enda sak under mina år på SAS som inte utgick från tanken att det skulle vara till nytta för affärskunderna, som vi fokuserade på.

Ivriga åhörare var 325 företagare från hela Öresundsregionen, som kommit till Luftkastellet i Malmö för att delta i Øresund Business Meeting.

En annan talare var Anders Landström, producent för TV-serien Bron. Serien har sålts till 160 länder, en framgång han inte kunnat föreställa sig när de startade.

- Jag tror att det man gillar med serien är att få se andra människor. Karaktärsdrivna historier lockar. Här kombineras ett karaktärsdrivet drama med en spännande kriminalhistoria, det är nog det som ligger bakom att den blivit så populär, sa han.

Vid mötet delade Öresunddirekt ut priset Öresunddirektbusiness Award, som delas ut till någon verksamhet som visat prov på ett kreativt och framgångsrikt företagande.på tvärs över sundet. Årets vinnare blev Utmaningarnas hus, en konferensanläggning i Malmö, som drivs av Olle Sjölund. Han delade med sig av sitt framgångskoncept.

- Tålamod, en jäkla passion och mycket vilja, så kommer framgången också.

Øresund Business Meeting arrangeras av Øresundsbron. Två gånger om året hålls mindre frukostmöten på vardera sundet. En gång om året samlas både svenska och danskar till ett stort gemensamt Øresund Business Meeting. 325 deltagare innebar 100 fler än förra året. Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad på Øresundsbron, gläds åt att se intresset öka hela tiden. Mötena fyller ett behov hos företag i regionen, menar han.

- Øresund Business Meeting har blivit uppskattade event för dem, som kanske inte själva har resurser eller nätverk som kan hjälpa dem att komma igång att göra affärer över sundet. Inte minst ger mötena mycket inspiration, säger han

Till media:

Bilder från eventet kommer finnas att ladda ner och får användas fritt av media (fotografen och copyright anges ”Peter Brinch/Øresundsbron”), på nedanstående länk från och med cirka kl 19.00.

www.peterbrinch.com/co/141113-ob-obm-press.zip

För mer information, kontakta Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad, Øresundsbron, tel.+ 46 40 676 60 00 eller presstelefonen  +46 40 676 61 16

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark, över Öresund. Den är 16 kilometer och består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Varje dag kör drygt 19.000 motorfordon över bron. 330.000 hushåll har BroPass, avtal för att köra över på sin fritid. Øresundsbron drivs av Øresundsbro Konsortiet.