Sommarvärmen lockade semesterfirare över sundet

Sol och värme – då väljer danskar och svenskar att åka till grannlandet under semestern. Det syns på Øresundsbrons fritidstrafik,  som ökat väsentligt i juli.

I juli månad gjordes i genomsnitt 7.479 resor per dygn med Bropass (Øresundsbrons avtal för fritidskunder) över bron. Det är 6% fler än i juli förra året. Det var också många fler än förra året som valde att skaffa Bropass under juli månad, 6.792 jämfört med 5.957 i juli förra året, vilket är en ökning med 14%.

- Vi tror att det är värmeböljan som gjort det, det verkar som om fler valt att semestra hemma, i kombination med de förmåner vi erbjuder våra kunder. Och då passar man på att göra utflykter till grannlandet istället, säger Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad på Øresundsbro Konsortiet.

Så har då semesterfirarna gjort på andra sidan sundet?

En indikation kan man få genom att se vilka rabatterbjudanden som bropass-kunderna laddat ner från Øresundsbrons hemsida.

- Våra svenska kunder intresserar sig för familjeaktiviteter. Det har gjorts många resor till Tivoli, Bakken, Bon Bon Land, Den Blå Planet och ZOO. Även sightseeing i Köpenhamn med Canal Tours är populärt bland svenskar.

Även bland danskar ligger fokus på nöjen för hela familjen.

- Våra danska kunder har främst förlustat sig på Tosselilla, åkt till toppen av Turning Torso, besökt Skånes djurpark och handlat dagligvaror. De har dessutom bott på hotell i Malmö, säger Fredrik Jenfjord.

För mer information, kontakta Fredrik Jenfjord, chef Försäljning och Marknad, Øresundsbron, tel. 46 40 676 61 95 eller presstelefonen 46 40 676 61 16

Øresundsbron är den fasta förbindelsen mellan Sverige och Danmark, över Öresund. Den är 16 kilometer och består av en bro, en tunnel och den konstgjorda ön Peberholm. Varje dag kör nästan 16.000 motorfordon över bron. 325.000 hushåll har BroPass, avtal för att köra över på sin fritid. Øresundsbron drivs av Øresundsbro Konsortiet.