Elbilsmöte i Helsingborg samlar motorbransch och beslutsfattare

En miljöminister, elva elbilsmodeller och 250 intresserade deltagare från företag och kommuner. Intresset är rekordstort när Öresundskraft i morgon arrangerar elbilsseminarium på Dunkers Kulturhus i Helsingborg. På Sundstorget utanför Dunkers kommer snart sagt alla elbilar på den svenska marknaden att ställas ut.

– Det blir den största samlingen av elbilar någonsin på svensk mark, säger projektledare Per Lundgren vid Öresundskraft. Elva modeller, 16 bilar och en superbikehoj. På seminariet finns också bilbolagens representanter för att berätta om priser, leveranstider och prestanda. Det är ett unikt tillfälle att få en uppdatering på var elbilen befinner sig marknads- och prestandamässigt.

Gedigen uppslutning
Anmälda till seminariet är en lång rad företagsledare, politiker och branschfolk. Bland talarna märks bland annat Johan Konnberg, Volvo, Peter Zienau, Saab, Thomas Bergfjord, Electro Engine och Bo Normark, Power Circle. Professor Göran Lindberg vid KTH talar om batteriernas framtid medan Morris Parker ger en spännande inblick i VM för elmotorcyklar.

Bilutställningen omfattar elbilar från Citroën, Fiat, Mitsubishi, Nissan, Peugeot, Renault, Tesla, Think samt Volvo. Därtill visas superbike-MC:n Mavizen.

Miljöministern talar
Miljöminister Andreas Carlgren gästar seminariet och talar kl. 14.15. Helt i dagens anda hämtas han från flygplatsen i Volvos nya eldrivna C30 och anländer till Dunkers kulturhus runt klockan 14. Miljöministern deltar efter sitt anförande i en pressträff 14.30 vid elbilsutställningen där en ny, exklusiv och 400 hkr stark elbil visas för första gången. Deltar i pressträffen gör också Anders Östlund, VD för Öresundskraft liksom Jan Samuelsson, koncernchef för Lunds Energikoncernen. Båda bolagen har medverkat till utvecklingen av bilen.

Regional satsning
– Öresundskraft driver på introduktionen av elfordon som är ett kraftfullt steg för att minska miljöpåverkan från transporter säger Anders Östlund, VD för Öresundskraft. Elbilar, laddade med förnyelsebar el, gör att bilens alla fördelar kan utnyttjas med minimal miljöpåverkan.

Öresundskrafts satsningar sker inom ramen för projekt ”Elektra". Projektet ska visa kunder, politiker och opinionsbildare vilka möjligheter som finns med den nya tekniken. Omställningen från fossila bränslen till el och biogas, liksom frågor kring infrastruktur och nät, ligger inom företagets verksamhetsområde.

På 2009 års elbilsseminarium i Helsingborg förklarade Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande, att Skåne Nordväst borde bidra med 30 000 elbilar och laddhybrider till 2020. En gemensam arbetsgrupp med företrädare för Skåne Nordväst, Helsingborgs stad och Öresundskraft bildades för att förverkliga visionen.

”Påminner om 30-talet”
– Övergången till elbilar påminner om övergången från gas till el i landets hushåll på 30-talet, säger Anders Östlund. Då krävdes kampanjer och övertalning för att överge gasen till fördel för elen. Vårt engagemang i elbilsfrågan handlar om att visa på möjligheterna, att påverka utvecklingen av batterier och elmotorer och – ytterst – bidra till de nationella målen om en fossilfri fordonspark år 2030.

Anders Östlund, VD Öresundskraft, tel. 070-418 30 80
Per Lundgren, projektledare Öresundskraft tel. 070- 582 62 95
Göran Skoglund, pressansvarig Öresundskraft, tel. 070-418 34 35

Öresundskraft är ett energibolag i Öresundsregionen som ägs av Helsingborgs Stad. Omtanke om miljön är ett centralt begrepp i koncernen. Öresundskraft har närmare 500 medarbetare och förser cirka 265 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, energitjänster och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick 2009 till 6,5 TWh, varav 4,9 TWh avser el. Mer info. och program på