Fordonsgasen vinner mark

Fler och fler får upp ögonen för fordonsgasens fördelar för såväl miljön som plånboken. Det märks inte minst på volymen gas som tankas. Tillsammans med Biogas Syd bjuder Öresundskraft och Lunds Energi in till pressträff om fordonsgas på Motormässan i Malmö onsdag 15 april kl 12.00, konferenssal K2.

De tre aktörerna finns på plats på Motormässan den 16-19 april för att tillsammans lyfta fram fordonsgasens fördelar. Det gränsöverskridande samarbetet påbörjades till Motormässan 2008 och fortsätter alltså i år. Drivkraften är att lyfta fram fordonsgasens fördelar. Här är det produkten som sätts främst inte företagens egen vinning.

- Intresset för gasbilar och fordonsgas ökar konstant, berättar Lena Wiklander, produktansvarig för fordonsgas på Öresundskraft. Förutom marknadsledande miljöegenskaper finns det även stora kostnadsfördelar med att köra gasbil.
Gasmackarna blir fler och fler och man är inte längre begränsad av att inte kunna köra längre sträckor på enbart fordonsgas. Tekniken utvecklas hela tiden och idag finns det många intressanta gasbilar att välja mellan.

– Andelen biogas i fordonsgasen ökar ständigt, vilket är mycket positivt för miljön, berättar Mårten Johansson, projektledare Biogas Syd. Biogasen tar tillvara på våra restprodukter och omvandlar dem till drivmedel. Vi blir av med avfall och får istället energi!

– En farhåga för många är att tankningen verkar krånglig, men det är hur enkelt som helst efter en kort instruktion. Vi har en tankattrapp i vår monter där man kan få en känsla för hur gastankning fungerar, avslutar Lars-Göran Nilsson på Lunds Energi som räknar med att få fullt i montern under mässan.