Företag sparar upp till 20 procent med energilösning från Öresundskraft

Genom att erbjuda större kunder anpassade energilösningar har Öresundskraft tagit ett nytt grepp om leveranserna av energi. Det handlar mindre om kilowattimmar och mer om ett helhetsansvar för leverans, drift och underhåll. Det här har både företag och bostadsrättsföreningar upptäckt.

Satsningen på ”Energilösningar” inleddes 2009 och var ett steg i att utveckla framtidens Öresundskraft. Det var också något helt nytt för kunder i form av fastighetsbolag, bostadsrättsföreningar och industrier som nu kunde välja en helhetslösning där fjärrvärme, el, gas och fjärrkyla kan ingå, tillsammans med ett paket av tjänster.

– Vi tror att Energilösningar blir ett naturligt val för allt fler energikunder, sade  Öresundskrafts VD Anders Östlund när konceptet lanserades 2009.

Utvecklingen har gett honom rätt. Sedan 2009 har ett 15-tal  kunder valt konceptet. Idag omfattas cirka 60.000 kvadratmeter kontors-, industri- och fastighetsyta av energilösningsavtal. Bland kunderna finns Köttmästaren, Stadsbyggnadsförvaltningen och HSB Bostadsrättsförening Vikingstrand i Helsingborg..

Energilösningar innebär i förväg överenskomna månadskostnader. Genom att mäta förbrukning, optimera tekniken, ge råd om effektiviseringar och regelbunden återkoppling till kunderna skapas energi- och miljöeffektiva lösningar. Sparpotentialen ligger typiskt på ca 15-20%. För en större förbrukare kan en sänkt driftskostnad på bara några procent innebära stora summor.

- Ju mer vi lär oss om kundernas behov och förbrukning, ju mer kan vi optimera vår egen produktion så att vi levererar just det som behövs, när det behövs. Det är till fördel för både kunderna och oss, säger Anders Östlund.

Anders Östlund, VD Öresundskraft AB, tel 042-490 30 80, 070-418 30 80
Patrik Hermansson, chef Energilösningar, tel 070-418 34 75