Framtidens fordon – Öresundskraft laddar för elbilen

Regeringen har beslutat att våra fordon ska vara helt oberoende av fossila bränslen 2030. Och redan 2020 är delmålet 600 000 elbilar på de svenska vägarna. Det börjar alltså bli dags för ett systemskifte från bensin och diesel till eldrivet. För beslutsfattare inom näringsliv eller offentlig sektor gäller det att ladda upp för ett viktigt vägval.

Den 6 november hamnar framtidens transporter i centrum när Öresundskraft håller seminarium i Helsingborg om elbilen. Inbjudna är företagare, politiker, tjänstemän och andra beslutsfattare i nordvästra Skåne. – Elbilar är framtiden. De sänker farliga utsläpp och är enormt energisnåla jämfört med vanliga motorer. Övriga Europa har kommit betydligt längre än Sverige. Det är dags att på allvar ta steget från fossila bränslen till en mer hållbar lösning och vi på Öresundskraft vill vara med och påverka utvecklingen i den riktningen, säger Anders Östlund, vd för Öresundskraft. Seminariet ger inblick i hur regionens politiker kan ta sitt ansvar, vad statsmakterna gör för att stimulera systemskiftet och vilka projekt som är aktuella på området. Från Volvo specialfordon medverkar Lennart Stegland och från näringsdepartementet kansliråd Hans G Pettersson. På plats finns också bland andra Helsingborgs kommunalråd Peter Danielsson, Öresundskrafts vd Anders Östlund och blivande Saabägaren Christian von Koenigsegg. Om seminariet: Seminariet om framtidens fordon arrangeras av Öresundskraft. Vår vision är Energi för en bättre värld – kraft för regionen. Vår satsning på elbilar kallar vi Elektra. Vårt mål är att bädda för systemskiftet från fossilt till förnybart genom att visa politiker, näringsliv och allmänhet att elbilen är en del av framtiden.