NCC bygger Filbornaverket

Öresundskraft har valt NCC som entreprenör för bygget av det nya sopeldade kraftvärmeverket i Filborna i Helsingborg. Priset uppgår till 330 miljoner kronor och omfattar alla bygg- och markarbeten samt tillfartsvägar.

– NCC har presenterat det bästa erbjudandet och har mycket erfarenhet från liknande projekt. Bland annat har företaget byggt kraftvärmeverk i Malmö och Kalmar, säger Jesper Baaring, projektchef för Filbornaverket på Öresundskraft.

Filbornaverket kommer att bli Europas modernaste kraftvärmeverk när det tas i drift i december 2012. Verket säkrar en fortsatt konkurrenskraftig fjärrvärme- och elproduktion samtidigt som Öresundskraft bidrar till kretsloppet genom att använda sopor som bränsle.

Bygget av Filbornaverket kommer att starta i mitten av juni. Sedan tidigare är det klart att Babcock & Wilcox Vølund kommer att leverera pannan till det nya kraftvärmeverket.

NCC kommer i genomsnitt att sysselsätta 70-80 personer i projektet inklusive underentreprenörer.

Jesper Baaring, projektchef Filbornaverket, Öresundskraft, tel 042-490 39 79, 070-418 39 79
Ann-Katrin Johansson, pressansvarig Öresundskraft, tel 042-490 30 36, 070-418 30 36
Nils Bjelm, avdelningschef NCC Construction Sverige, region Syd, tel 042-17 03 48