Ny vindkraftspark med nio vindkraftverk i Helsingborg - ger 100% miljövänlig el till 8800 hushåll årligen

​Öresundskraft har i samarbete med NSR och Helsingborgs stad för avsikt att uppföra en större vindkraftspark vid återvinningsanläggningen Filborna i Helsingborg.

Området har i stadens översiktsplan för vindkraft föreslagits som ett lämpligt område för utbyggnad av vindkraft.

Inom området kommer Öresundskraft att uppföra nio stycken vindkraftverk med en total effekt på ca 18 MW. Vindkraftsparken blir därmed en av de större i Skåne och kommer att producera drygt 50 GWh elenergi. Detta täcker den elenergi som 8800 hushåll gör av med på ett år.

- Satsningen på vindkraftverk på Filborna är ett steg i rätt riktning, säger Håkan Axelsson som är projektledare. Helsingborg är en tätbebyggd region och det har varit svårt att projektera för vindkraft. Det är glädjande att vi tillsammans kan sätta upp hela nio vindkraftverk och få ut den stora energimängden, avslutar Håkan Axelsson.

Satsningen motsvarar i stort sett det mål på 60 GWh elenergi producerad med vindkraft som Helsingborgs stad i sin energiplan (vilken spikas hösten 2010) satt upp som mål för år 2020. Förhoppningen är att vindkraftverken är på plats på Filborna redan 2012.

- Vindkraftsatsningen tillsammans med sopförbränningsanläggningen, på samma område, är ett viktigt steg i Öresundskrafts mål att starkt bidra till ett samhälle där energianvändningen ger en så liten miljöpåverkan som möjligt, säger Lars-Inge Persson, affärsområdeschef på Kraft & Värme.

Tillståndsprocessen har startats genom att vi har skickat in samrådsunderlag till berörda myndigheter och i höst kommer vi att kalla till samrådsmöte för alla berörda.

Håkan Axelsson, projektledare vindkraft, 042-490 33 30, 070-418 33 30
Lars-Inge Persson, AO-chef Kraft & Värme, 042-490 39 05, 070-617 39 05

Öresundskraft är ett energibolag i Öresundsregionen som ägs av Helsingborgs Stad. Omtanke om miljön är ett centralt begrepp i koncernen. Öresundskraft har närmare 500 medarbetare och förser cirka 265 000 kunder med el, fjärrvärme, naturgas, fjärrkyla och bredband. Öresundskraft erbjuder även ett stort antal andra tjänster inom kommunikation, energitjänster och underhåll. Den totala försäljningsvolymen uppgick 2009 till 6,5 TWh, varav 4,9 TWh avser el. Mer info www.oresundskraft.se