Patrick Ekman ny chef för affärsområde Nät på Öresundskraft

Den 1 september tillträdde Patrick Ekman som ny chef för affärsområde Nät på Öresundskraft. Patrick Ekman är 44 år och har bred erfarenhet inom elhandel, elnät och kundservice från bland annat E-on och Fortum. Sedan 1996 har han arbetat på Fortum i olika roller, senast som chef för affärs- och processutveckling i Norden.

Patrick Ekman har tjugo års erfarenhet från energibranschen. 1989 började han på Sydkraft för att därefter fortsätta på Elektro Sandberg. 1996 fortsatte han inom nuvarande Fortum-koncernen, där han arbetade med att integrera Skandinaviska elverk, Gullspångs Kraft och Birka Nät i Fortum-koncernen. Patrick Ekman har kontinuerligt jobbat med att utveckla både personal, produkter och verksamheter, bland annat med tydliga mål och rätt systemstöd. – Det är med stor glädje jag antar utmaningen att vara med och skapa nya Öresundskraft, säger Patrick Ekman. Genom att jobba med effektiviseringar och tydliga mål ska vi bygga framtidens energiföretag i Öresundsregionen. Patrick Ekman blir chef på affärsområde Nät, ett av tre övergripande affärsområden jämte Kraft & Värme och Marknad inom Öresundskraft. Affärsområde Nät ansvarar för Öresundskrafts elnät, gasnät, stadsnät samt mät- och underhållstjänster. – Vi är glada att ha fått med Patrick Ekman på Öresundskrafts spännande resa, säger vd Anders Östlund. Patricks långa erfarenhet av förbättringsarbete och djupa kunskaper från elnätsmarknaden kommer bra till pass när Öresundskraft ska utvecklas till en stark och kundnära regional aktör.