Rodoverken levererar ackumulatortank till Öresundskrafts nya kraftvärmeverk

Öresundskraft har valt Rodoverken för leverans av ackumulatortanken till det nya avfallseldade Filbornaverket i Helsingborg. Leveransen inkluderar en komplett ackumulatortank med funktionsansvar. Priset uppgår till drygt 40 miljoner kronor.

Ackumulatortanken blir 60 meter hög och när Filbornaverket är i drift kommer den att innehålla 40 000 kubikmeter vatten med en temperatur på upp till 95°C. Från tanken ska vattnet matas ut i Helsingborgs fjärrvärmenät.

–Detta var den sista stora upphandlingen i projektet. Även denna gång har vi försäkrat oss om en lösning som tillmötesgår alla tekniska krav och som landar inom budget, säger Jesper Baaring, Öresundskrafts chef för Filbornaprojektet.

Rodoverken, med säte i Stenungsund, ingår i Midroc och har lång erfarenhet av att konstruera och bygga stora ackumulatortankar. Man använder en särskild byggteknik, spiralmetoden, där tanken roteras upp successivt vilket gör att arbetet kan utföras på en liten yta från ett och samma ställe. (
Se film här)

Den nya tanken, tillsammans med Öresundskrafts nuvarande tank nere vid Västhamnsverket, innebär att Helsingborg får två stora ”reservbatterier” med varmvatten; en oöverträffad trygghet vid eventuella störningar eller avbrott i fjärrvärmeproduktionen.

Jesper Baaring, projektchef Filbornaverket, Öresundskraft, tel. 042-490 39 79, 070-418 39 79
Pär Hedendahl, affärsområdeschef,
Rodoverken, tel. 010-470 79 13, 0705-41 93 01