Satsning på personalen diplomeras

Öresundskraft har hälsodiplomerats av Korpen för sitt aktiva och långsiktiga hälsoarbete. Målet är att skapa energibranschens bästa arbetsmiljö.

Hälsodiplomering innebär att Öresundskrafts hälsobefrämjande arbete är godkänt enligt de kriterier som Korpen ställt upp.

– Vårt mål är att skapa energibranschens bästa arbetsmiljö. Diplomeringen visar att vi arbetar aktivt, målinriktat och långsiktigt med hälsofrågor i företaget, säger Öresundskrafts VD Anders Östlund. Om våra medarbetare mår bra mår också företaget bra. Hälsodiplomeringen är en investering för framtiden, inte minst för oss som arbetsgivare – med bra utvecklingsmöjligheter, intressanta arbetsuppgifter, flexibel arbetstid och förstklassig friskvård lockar vi yngre medarbetare.

De områden Öresundskraft arbetat med är hälsostrategi, organisation, friskvård och rekreation. Helhetsgreppet på hälsofrågorna är en förutsättning för att bli hälsodiplomerad.

– Vi vill ge våra medarbetare förutsättningar att skapa en god balans i tillvaron. Det handlar om ett dagligt arbete som genomsyrar det mesta vi gör, berättar Camilla Wagner, koncernsamordnare för arbetsmiljö och hälsa på Öresundskraft. Till sin hjälp har hon 17 stycken mycket aktiva hälsoinspiratörer i företaget som informerar och inspirerar sina kollegor. Och det är ett brett utbud som de anställda kan ta del av, allt från fysiska aktiviteter till föreläsningar om kost och mental hälsa.

Korpens Hälsodiplomering® är en process som stödjer det strategiska arbetet med hälsan på en arbetsplats. I den uppföljning som Korpen gjorde 2009 uppgav 77 % av de diplomerade arbetsplatserna att man fått fler fysiskt aktiva medarbetare sedan man påbörjat hälsodiplomeringsarbetet. Hälften svarade att man uppnått sänkta sjuktal.

Anders Östlund, VD Öresundskraft AB, tel 042-490 30 80, 070-418 30 80
Camilla Wagner, koncernsamordnare arbetsmiljö & hälsa, tel. 070-418 30 86