Schenker köper el av Öresundskraft

– Att hitta kostnadseffektiva och optimala energilösningar är av stor betydelse för vår verksamhet. Under många år har vi hanterat el-handeln i egen regi och med stöd av konsulter. Detta har fungerat bra, men vi bestämde oss av flera skäl att pröva något nytt som bland annat medför mindre administration. Vi sökte professionell kompetens som svarar för Schenkers framtida el-försörjning, säger inköpschef Björn Eriksson.

– Öresundskraft visade sig vara den leverantör som bäst svarade upp mot våra krav, bl a genom att vara en relativt liten och flexibel organisation, där Schenker blir en viktig kund. Vi tror att vårt framtida samarbete kommer att borga för stabilitet i en alltmer turbulent elmarknad, fortsätter Eriksson.

Schenker som producerar och marknadsför transport- och logistiktjänster köper från och med årsskiftet sin el av Öresundskraft. Den årliga volymen uppgår till ungefär 83 GWh och motsvarar omkring 35 mkr per år.

– Vi kommer att leverera el till ett 80-tal anläggningar, från Malmö i söder till Luleå i norr. Det är väldigt glädjande för Öresundskraft att få samarbeta med Schenker, säger Henric Bengtsson, Key account manager på Öresundskraft. Förtroendet tänker vi förvalta väl, dels genom god rådgivning från portföljförvaltarna på Öresundskraft Energy Trading, men även genom energibesparande åtgärder. Den mest prisvärda kilowattimmen är den som aldrig förbrukas, avslutar Bengtsson.

Utsänt av Öresundskraft AB, koncernstab Kommunikation.