Kommuniké från Orexo AB:s årsstämma den 21 april 2010

Report this content

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2009. Årsstämman beslöt att genom omval utse Monica Caneman, Michael Shalmi, Raymond Hill, Staffan Lindstrand, Bengt Samuelsson, Peter Lindborg och Kjell Strandberg till ordinarie styrelseledamöter och Håkan Åström omvaldes till styrelseordförande för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2009. Årsstämman beslöt att styrelsearvodet skulle uppgå till 2.150.000 kronor att fördelas med 500.000 kronor till styrelsens ordförande, 300.000 kronor vardera till Raymond Hill och Peter Lindborg, 150.000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter som ej är anställda i bolaget och sammanlagt 300.000 kronor att fördelas lika mellan ledamöterna i ersättnings-, produktutvecklings- och revisionskommittén för arbete inom dessa kommittéer. Årsstämman beslöt att anta ett styrelseaktieägarprogram innefattande utgivande av teckningsoptioner samt godkännande av förfogande över teckningsoptionerna inom ramen för styrelseaktieägarprogrammet. Inom ramen för styrelseaktieägarprogrammet skall vederlagsfritt utges styrelseaktier (option att förvärva aktier i Orexo) (”Styrelseaktier”) varvid varje Styrelseaktie skall kunna utnyttjas för förvärv av en aktie i Orexo mot betalning av ett lösenbelopp fastställt till Orexo-aktiens kvotvärde (0,4 kronor). Styrelseledamöter som deltar i Orexos styrelseaktieägarprogram erhåller Styrelseaktier till ett antal som vid tilldelningstillfället värdemässigt motsvarar 50 procent av styrelsearvodet och erhåller resterande 50 procent av styrelsearvodet i kontanter. Styrelseledamotens rätt att påkalla lösen inträder från och med två år efter årsstämman. Styrelseaktiernas löptid är från och med beslutet om tilldelning till och med den 31 december 2017. För att säkerställa att bolaget kan fullgöra sitt åtagande till Styrelseaktieinnehavare vid utnyttjande av Styrelseaktier har bolagsstämman beslutat att till det helägda dotterbolaget Pharmacall AB emittera högst 30.000 teckningsoptioner till nyteckning av aktier motsvarande högst cirka 0,12 procent av aktierna i Orexo vid full utspädning. Anledningen till införande av Orexos styrelseaktieägarprogram är att kunna attrahera, motivera och behålla styrelseledamöter, samt öka styrelseledamöternas intresse för Orexo och dess ekonomiska utveckling samt ge möjlighet för styrelseledamöterna att ha ett ekonomiskt intresse i Orexo jämförligt aktieägarnas. Det sammanlagda värdet av Styrelseaktierna, baserat på en värdering utförd av bolaget, uppskattas till 1,34 miljoner kronor. Årsstämman godkände styrelsens förslag till principer och riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för bolagsledningen. Årsstämman beslöt att godkänna föreslagna instruktioner för valberedningen. Årsstämman beslöt bemyndiga styrelsen att besluta om emission av nya aktier. För ytterligare information, kontakta: Torbjörn Bjerke, VD och koncernchef Tel: 0708-66 19 90 E-mail: torbjorn.bjerke@orexo.com Claes Wenthzel, vice VD och finansdirektör Tel: 0708-620 122 E-mail: claes.wenthzel@orexo.com Om Orexo Orexo är ett läkemedelsföretag som fokuserar på utveckling av behandlingsformer för smärta och inflammation. Företaget har fyra produkter på marknaden och en bred projektportfölj i sen utvecklingsfas. Försäljning och marknadsföring sker huvudsakligen genom internationella samarbetsavtal med stora läkemedelsföretag. Abstral, avsedd för behandling av genombrottssmärta hos cancerpatienter är idag Orexos mest betydande produkt. Abstral lanserades i viktiga europeiska länder under 2009 och registreringsansökningar har lämnats in i USA, Kanada och Japan. Orexo har 108 anställda och huvudkontor i Uppsala. Mer information finns på www.orexo.se. Notera: Informationen är sådan som Orexo AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 april 2010 kl.19:45.