Här berättar de för Malou om sin innovation - giftfritt impregnerat trä!

Som 9-åringar kom de till Sverige på flykt från Iran med sina familjer. Nu har entreprenörerna Saeid Esmaeilzadeh, kemist och Ashkan Pouya, ekonom byggt ett affärsimperium värt fyra miljarder kronor. En av innovationerna som de har varit involverade i är OrganoWood, ett hållbart trä, som blir vackert silvergrått och som är giftfritt för människor, djur och natur.

- Sedan ligger det en träbit här som jag har hörde är en giftfri impregnering som ni jobbat fram, frågade Malou von Sivers när de två nyligen besökte hennes program i TV4.

- De senaste hundra åren har människor försökt få saker väldigt funktionella. Men de senaste 10 åren har vi upptäckt att vissa saker är väldigt funktionella MEN de funkar inte ur ett hållbarhets perspektiv. Vi måste göra det på ett annat sätt. Det man har gjort med trä är att man har stoppat in gifter för att hålla mikroorganismer borta. Istället är detta som vi har gjort med OrganoWood, världens mest effektiva sätt att göra det helt miljövänligt. Så man får samma funktion, så att mikroorganismer inte kan äta på träet och det har inga negativa miljöeffekter, förklarade Ashkan Pouya för Malou.

Se hela avsnittet här: https://youtu.be/rD0zkDJTBx4

.......................................................................................

Jens Hamlin, VD

08-684 001 14, Jens.Hamlin@organowood.com