OrganoWood AS tecknar ramavtal med Løvenskiold Handel AS/Maxbo i Norge.

OrganoWood tillverkar och marknadsför miljöklassat, hållbart modifierat virke och träskyddsprodukter. Sedan 2014 har OrganoWood sålt sina produkter på den norska marknaden. Nu har Maxbo, en betydelsefull byggvarukedja i Norge, beslutat att tillhandahålla OrganoWood®s modifierade virke i sitt sortiment.

-          "Løvenskiold,  som eier og driver Maxbo-kjeden, opplever økt etterspørsel etter miljøvennlige og bærekraftige materialer med unike egenskaper. Som del av selskapets miljøstrategi er det derfor naturlig å kunne tilby OrganoWood® til våre kunder", sier Kategorisjef Rune Kjølberg i Løvenskiold Handel.

Sedan 2012 tillverkar och marknadsför OrganoWood®-modifierat trä med ett effektivt flam- och rötskydd och med en unik vattenavvisande teknologi. OrganoWood® är ett miljöklassat alternativ till det traditionella ”gröna” tryckimpregnerade trallvirket och rekommenderas av Svenska Byggvarubedömningen och SundaHus. 2014 vann OrganoWood®-modifierat trä Nordbyggs guldmedalj för "årets hetaste byggmaterial" och företagets träskyddssystem var de första träskyddsprodukterna i Sverige att tilldelas Svenska Naturskyddsföreningens miljö-märkning "Bra Miljöval".

-          "MAXBO har en solid position på norska marknaden med över 60 MAXBO byggvaruhus, MAXBO stormarknader och MAXBO Proff. Att snabbt öka antal återförsäljare i Norge ör en viktig pusselbit i OrganoWood®s satsning 2018. Avtalet med Løvenskiold är en viktig del av den strategin." säger Jens Hamlin, VD OrganoWood.

Arkitekter, byggherrar, landskapsdesigners, och andra proffs attraheras av OrganoWood® av många olika anledningar. Vissa faller för den vackra gråningsprocessen som med tiden ger väderexponerat trä en ljus silvergrå nyans. Andra vill ha en giftfri utemiljö för lekande barn, några behöver ett förbättrat flamskydd för fasadpanel, fördelarna är många och användningsområdena lika så.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

För mer information, vänligen kontakta:

Jens Hamlin, VD OrganoWood, Telefon: +46 72 250 21 79, Email: jens.hamlin@organowood.com

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Om OrganoWood

OrganoWood grundades 2010 av OrganoClick AB (publ) och Kvigos AB och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick är listat på Nasdaq First North och utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” ( www.climatesolver.org ) 2010, till ett av Sveriges 20 mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet och har varit med på NyTekniks och Affärsvärldens ”33-lista” över Sveriges hetaste teknikbolag 2012 och 2013.

Snabbfakta

Kategorisjef Rune Kjølberg i Løvenskiold Handel.
Jens Hamlin, VD OrganoWood