OrganoWood inleder partnerskap med Welin & Co

Tidigare i år blev OrganoWood®- virke utsett till årets hetaste materialnyhet på Nordbygg och har därefter börjat få en spridning på marknaden. Nu inleder Welin & Co ett samarbete med OrganoWood för att få en bredare spridning av deras miljöklassade träskyddssystem, som alternativ till traditionella träskyddsmedel. Försäljning mot fackhandeln kommer utföras av Welin & Co som har en lång erfarenhet av att sälja kemtekniska produkter som bl.a. Timberex och Osmos breda produktsortiment.

Genom att imitera den naturliga fossileringsprocessen har OrganoWood skapat ett miljömärkt träskydd som varken innehåller tungmetaller eller starka kemikalier till skillnad från de flesta traditionella träskyddsmetoder. I stället för att döda svamparna och mikroorganismerna med gifter, skapas en fysisk barriär i träet som hindrar svampar från att äta virket. Metoden ger samtidigt virket flamskyddande egenskaper. Dessutom åldras träet naturligt vackert.

”Efter över 10 års forskning så känns det otroligt stort att våra produkter nu blir tillgängliga för en bred marknad. Tack vare samarbetet med Welin & Co så kommer konsumenter över hela Sverige få möjligheten att använda våra produkter”, säger Mårten Hellberg VD på OrganoWood.

Träskyddssystemet består av två produkter. Träskydd 01 – flam- & rötskydd samt Träskydd 02 – fukt- & vattenskydd. Exempel på användningsområden är trall av t.ex. tryckimpregnerat virke som blivit mörkt och tråkigt. Här får man efter behandling en vacker ljus yta som dessutom blir vattenavvisande och betydligt lenare. Även staket, räcken, utemöbler etc. kan skyddas. Mer information finns på www.organowood.com och www.welinoco.com

”Det känns fantastiskt kul att få vara med och erbjuda marknaden ett bra och miljöklassat alternativ för att skydda trä utomhus. Vi har med nyfikenhet följt OrganoWoods framfart på marknaden när det gäller det färdigbehandlade virket som säljs i bygghandeln”, säger Björn Törnquist VD på Welin & Co.

Än så länge är det Träskydd 01 som klassats med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. ”Processen att miljöklassa även Träskydd 02 kommer påbörjas inom kort”, fortsätter Mårten.

Utöver dessa två produkter på burk erbjuder OrganoWood färdigbehandlat trall- och regelvirke. Även detta virke är miljöklassat, rekommenderat av Byggvarubedömningen och har högsta klass (klass A) hos Sunda hus. Det tillverkas av PEFC- eller FSC-certifierat virke. Produkten är testad av SP – Sveriges tekniska forskningsinstitut i rötskyddstestet EN 113 och har högsta klassens flamskydd för golvvirke (Bfl-s1).

Fakta: Träskydd 01 - flam- & rötskydd och Träskydd 02 – fukt- & vattenskydd.

OrganoWoods träskyddssystem är ett miljöklassat tvåstegssystem, bestående av två transparenta träskyddsvätskor baserade på en svensk kiselteknik som utvecklats utifrån biomimetisk forskning. Tekniken är inspirerad av naturlig träfossilering och lotusblommans extremt vattenavvisande (superhydrofoba) egenskaper. En komplett träskyddsbehandling motverkar rötangrepp, mögel och ger även virket flamskyddande egenskaper. Produkterna är utvecklade för barrträ, inkl. tryckimpregnerat virke, men kan även användas på lövträ av olika slag. För ett komplett träskydd, grunda med OrganoWood® - Träskydd 01 som ger virket flam- och rötskyddande egenskaper. Ytbehandla därefter med OrganoWood® - Träskydd 02 som ger virket fukt- och vattenavvisande egenskaper.

Mårten Hellberg, OrganoWood på marten.hellberg@organowood.com eller 08-684 001 10

Björn Törnquist, Welin & Co på bjorn@welinoco.com eller 08-544 10 440

Fakta OrganoWood

OrganoWood grundades 2010 och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick utsågs av Världsnaturfonden – WWF till en ”Climate Solver” (www.climatesolver.org) 2010 och till ett av Sveriges mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet.

Fakta Welin & Co

Welin & Co har sedan starten 1936 arbetat med kvalitetsprodukter för ytbehandling av trä, sten och andra naturmaterial. Osmo Hårdvaxolja, Timberex träolja, Gammeldags Trälut, Gammeldags Träsåpa och Welin tillbehör är exempel på produkter i sortimentet.

Naturliga produkter av hög kvalité är viktigt för företaget, varför man nu är glada över att kunna utöka sortimentet med Träskydd 01 - flam- & rötskydd och Träskydd 02 – fukt- & vattenskydd från OrganoWood.

På Welin & Co är förmedling av kunskap minst lika viktigt som ett sortiment av hög kvalitet. Man lägger därför stor vikt vid utbildning och väljer återförsäljare med omsorg.  Welin & Co´s produktsortiment finns att köpa i färg- och byggfackhandeln över hela Sverige.