OrganoWood utsedd till ӌrets hetaste materialnyhet

OrganoWood®-virke blev på nordens största byggmässa Nordbygg utsett till ”årets hetaste materialnyhet”.

Sommarens byggen av trädäck och odlingslådor behöver inte längre förknippas med giftiga kemikalier. OrganoWood tillverkar sedan två år ett miljöklassat alternativ till tryckimpregnerat trä. Igår kväll vann materialet Nordbyggs Guldmedalj för ”Årets hetaste materialnyhet” för det miljövänliga och hållbara virket.

OrganoWood, dotterbolag till OrganoClick och Kvigos, tillverkar och säljer sedan två OrganoWood®-virke som både har ett effektivt flamskydd och rötskydd. Virket är en perfekt ersättningsprodukt till det vanliga trallvirket som är tryckimpregnerat med tungmetaller och biocider och som ofta används till bland annat trädäck, altaner och odlingslådor. Virket är miljöklassat och rekommenderat av både Byggvarubedömningen och Sunda hus. OrganoWood®-virke behåller sin naturliga färg och med tiden kommer en vacker silvergrå ton som ger en extra genuin känsla.

”Vi är oerhört stolta över att har kunnat ta fram ett miljöklassat alternativ till dagens rötskyddade virke”, säger Mårten Hellberg, VD OrganoWood. ”Att vårt material vinner Nordbyggs guldmedalj som ”Årets hetaste materialnyhet” är väldigt hedrande och ett kvitto på att branschen uppskattar det vi arbetar med och tycker om de produkter vi tagit fram”.

Genom att imitera den naturliga fossiliseringsprocessen skapas med OrganoWood® ett naturligt träskydd som varken innehåller tungmetaller eller starka kemikalier till skillnad mot de flesta traditionella träskyddsmetoder. Fibrerna i virket modifieras med kiselämnen som skapar en fysisk barriär mot röta och ger ett effektivt flamskydd. Produkten är testad av SP – Sveriges tekniska forskningsinstitut i rötskyddstestet EN113 och har högsta klassens flamskydd (Bfl-s1).

Tävlingen arrangerades för femte året av Nordbyggmässan tillsammans med tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst. Från en bruttolista av 200 material utsågs 10 stycken som finalister av en jury bestående av Erik Hellqvist, VD Svensk Byggtjänst, Peter Söderberg, projektchef Nordbygg, Staffan Åkerlund, chefredaktör Byggindustrin, Oliver Schmidt, Materialbiblioteket, Jörgen Hallström, kommunikationskonsult inom samhällsbyggnad på Cloudberry och Monica Björk, VD Byggmaterialindustrierna.

En allmän omröstning genomfördes därefter bland mässbesökare och allmänhet under en vecka följt av en omröstning av juryn. OrganoWood vann både allmänhetens omröstning och en enhällig jury.

Mobil: +46 707 164 890

E-post: marten.hellberg@organowood.com

Hemsida: http://www.organowood.com

OrganoWood grundades 2010 och är baserat på vetenskapliga genombrott inom metoder för modifiering av biofibrer. OrganoWood ägs av OrganoClick AB och Kvigos AB. OrganoWoods produkter produceras i OrganoClicks produktionsanläggning i Täby och av bolagets industriella samarbetspartners Bergs Timber Bitus i Nybro som utför modifieringen av virket. OrganoClick utsågs till ett av Sveriges mest innovativa bolag 2011 av Svenska Institutet.

Mårten Hellberg, VD