Orifarm AB återkallar läkemedel

Malmö 2007-01-17 .
Orifarm AB drar in det parallellimporterade ADHD-läkemedlet Concerta. Ett litet antal läkemedelsförpackningar har visat sig vara felmärkta och i samråd med Läkemedelsverket har vi beslutat att dra in dessa från marknaden. Indragningen berör endast ett litet antal förpackningar från Orifarm.

Orifarm AB har fått in två reklamationer 16 januari av det parallellimporterade läkemedlet Concerta som används vid behandling av ADHD hos barn. Båda reklamationerna avsåg felmärkta förpackningar. Den förpackning som angivit 18 mg har visat sig innehålla 36 mg tabletter. Vi hänvisar till Läkemedelsverkets hemsida (www.lakemedelsverket.se) för information om möjliga effekter av överdosering.

Under tisdagen upptäcktes en felmärkning av det parallellimporterade läkemedlet Concerta 18 mg. Förpackningarna innehållande tabletter med 36 mg har felaktigt märkts med innehållet 18 mg. Vi kan ännu inte säga vad detta beror på, men vi analyserar situationen och kommer mycket snart att ha full klarhet i vad som hänt. Klart är dock att det berör en mycket liten kvantitet av det totala antalet förpackningar.

I samråd med Läkemedelsverket har vi beslutat om indragning av parallellimporterad Concerta med den angivna märkningen i förpackning med vissa LOT-nummer. För att vara på säkra sidan väljer vi även att dra in den förpackning som märkts med 36 mg. Detta gör vi att undvika all risker för sammanblandning. Totalt rör det sig om 999 förpackningar.

Patienter som använder Concerta 18 mg parallellimporterad av Orifarm med LOT-nummer (angivet längst ner på ena sidan av burken) 053681900 uppmanas nu återlämna förpackningarna till Apoteket.
Patienter som använder Concerta 36 mg parallellimporterad av Orifarm med LOT-nummer (angivet längst ner på ena sidan av burken) 060880601 uppmanas nu återlämna förpackningarna till Apoteket.

Johan Sporre
Marknadschef Orifarm AB