Delårsrapport 1 januari–30 september 2018

Viktiga förtydliganden angående IFRS

• Oriflame tillämpar IFRS 15 ”Intäkter från avtal med kunder” från den 1 januari 2018. En förtida tillämpning av IFRS 16 ”Leasingavtal” har gjorts för att alla förändringar ska kunna implementeras samtidigt.
  • Tillämpningen av IFRS 15 påverkar resultaträkningen i flera avseenden, både som engångsjusteringar och som omklassificeringar av kostnader. För att underlätta analysen av bolagets underliggande resultat och minimera påverkan från engångsjusteringen har Oriflame beslutat att tillämpa metoden för ackumulerad effekt för den nya standarden IFRS 15 vid tidpunkten för den första tillämpningen, utan omräkning av den jämförelseperiod som redovisas.
  •  För att underlätta jämförelsen med siffrorna för år 2017 har bolaget tagit fram helt justerade siffror för 2018 i första delen av delårsrapporten (sidorna 1–14), justerade för effekten av IFRS 15, IFRS 16 och tillhörande avstämning av redovisningen. De helt justerade siffrorna är jämförbara med de redovisade siffrorna för år 2017.
  •  Observera att på grund av redovisningsprinciper och valda implementeringsalternativ för de nya IFRS-standarderna har koncernredovisningen i sammandrag på sidorna 15–24 i delårsrapporten beräknats i enlighet med IFRS (efter antagandet av IFRS 15 och IFRS 16). Dessa siffror är inte jämförbara med de redovisade siffrorna för år 2017.
  •  Om inget annat anges bygger siffror, diagram och kommentarer i denna delårsrapport på de helt justerade siffrorna för 2018, för att underlätta en jämförelse med siffrorna för år 2017.

Tredje kvartalet 2018

• Omsättningen i lokal valuta ökade med 4 procent. Omsättningen i euro minskade med 1 procent till 292,5 miljoner euro (295,3). Omsättningen i euro uppgick till 279,4 miljoner euro* i enlighet med IFRS.
  • Antalet registrerade aktiva var på en stabil nivå och uppgick till 2,7 miljoner.
  • EBITDA uppgick till 43,4 miljoner euro (40,0) och till 42,8 miljoner euro* i enlighet med IFRS.
  • Rörelsemarginalen var 10,3 procent (11,0), negativt påverkad av valuta på 160 punkter, och rörelseresultatet var 30,0 miljoner euro (32,5). Rörelsemarginalen uppgick till 10,5 procent* och rörelseresultatet till 29,4 miljoner euro* i enlighet med IFRS.
  • Resultat efter skatt uppgick till 18,8 miljoner euro (17,4) och resultat per aktie efter utspädning till 0,33 euro (0,30). Resultat efter skatt var 17,5 miljoner euro* och resultat per aktie efter utspädning var 0,30 euro* i enlighet med IFRS.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9,9 miljoner euro (11,2) och till 9,9 miljoner euro* i enlighet med IFRS.
  • Omsättningsutvecklingen hittills i år ligger på cirka 4 procent i lokal valuta, och utvecklingen hittills under fjärde kvartalet ligger på cirka 6 procent i lokal valuta.

Perioden januari–september 2018

• Omsättningen i lokal valuta ökade med 3 procent och omsättningen i euro minskade med 4 procent till 948,6 miljoner euro (983,0). Omsättningen i euro uppgick till 919,4 miljoner euro* i enlighet med IFRS.
  • EBITDA uppgick till 137,4 miljoner euro (128,3) och till 140,6 miljoner euro* i enlighet med IFRS.
  • Rörelsemarginalen uppgick till 10,4 procent (10,5), negativt påverkad av valuta på 250 punkter, och rörelseresultatet till 99,1 miljoner euro (102,8). Rörelsemarginalen uppgick till 11,1 procent* och rörelseresultatet till 102,3 miljoner euro* i enlighet med IFRS.
  • Resultat efter skatt uppgick till 63,1 miljoner euro (56,8) och resultat per aktie efter utspädning till 1,10 euro (0,99). Resultat efter skatt var 63,0 miljoner euro* och resultat per aktie efter utspädning var 1,10 euro* i enlighet med IFRS.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 63,3 miljoner euro (43,7) och till 63,3 miljoner euro i enlighet med IFRS.

*Siffror efter antagandet av IFRS 15 och IFRS 16.

VD Magnus Brännström kommenterar
”Vi gick in i det tredje kvartalet med fortsatt utmanande marknadsförhållanden på några av våra viktigaste marknader liksom svåra jämförelsetal från föregående års aktiviteter i samband med 50-årsjubiléet. Åtgärder med fokus på att driva aktivitet och rekrytering i syfte att öka omsättningstillväxten i CIS och Latinamerika har varit framgångsrika, men medförde en negativ påverkan på rörelsemarginalen i kvartalet. Utvecklingen i Asien & Turkiet var svagare under andra delen av kvartalet, delvis till följd av de makroekonomiska förutsättningarna i Turkiet och lägre aktivitet i Kina. Försäljningsutvecklingen vid inledningen av det fjärde kvartalet ligger något över föregående kvartal och åtgärder inriktade på att driva aktivitet och rekrytering fortlöper. Vi står fast vid vår ambition att återgå till långsiktig, hållbar tillväxt.”

Det engelska originalet till denna rapport återfinns på www.oriflame.com.

Telefonkonferens för finansmarknaden
Oriflame inbjuder till en telefonkonferens onsdagen den 7 november 2018 klockan 9:30 (CET).

För att delta, ring från:
DK: +4535445575
FI: +358981710491
UK: +442030089809
NO: +4723500265
SE: +46856642664
US: +18558315945

Telefonkonferensen kommer att kunna följas via webbutsändning (endast ljud) på Oriflames webbplats: www.oriflame.com eller via http://oriflame-ir.creo.se/181107/

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

7 november 2018

Magnus Brännström

Magnus Brännström, VD och koncernchef Tel: +41 798 263 754
Gabriel Bennet, finansdirektör Tel: +41 798 263 769
Nathalie Redmo, IR-chef Tel: +41 799 220 173

Denna information är sådan information som Oriflame Holding AG är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2018 kl. 07.15 CET.

Oriflame Holding AG
Bleicheplatz 3, CH-8200 Schaffhausen, Schweiz