Delårsrapport för perioden 1 januari–30 september 2013

Tredje kvartalet 2013

• Omsättningen i lokal valuta ökade med 3 procent och omsättningen i euro minskade med 5 procent till 294,6 miljoner euro (309,4).
  • Antalet aktiva konsulenter ökade med 2 procent.
  • Justerad* rörelsemarginal uppgick till 7,8 procent (9,1), vilket gav ett justerat* rörelseresultat på 23,1 miljoner euro (28,0). Valutaförändringar påverkade rörelsemarginalen negativt med cirka 2,3 procentenheter.
  • Justerat* resultat efter skatt uppgick till 9,4 miljoner euro (18,4) och justerat* resultat per aktie uppgick till 0,17 euro (0,32).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -9,3 miljoner euro (18,4).
  • I slutet av augusti kommunicerade Oriflame åtgärder för att öka försäljningen i EMEA och förbättra effektiviteten inom koncernen.
  • Uppdatering från fjärde kvartalet: Den underliggande omsättningen i lokal valuta under fjärde kvartalet 2013 fram till dagens datum är i linje med föregående år.

Perioden januari–september 2013

• Omsättningen i lokal valuta var på en stabil nivå jämfört med föregående år och omsättningen i euro minskade med 4 procent till 1 035,5 miljoner euro (1 078,7).
  • Justerad* rörelsemarginal uppgick till 9,2 procent (11,0), vilket gav ett justerat* rörelseresultat på 95,6 miljoner euro (118,9).
  • Justerat* resultat efter skatt uppgick till 57,2 miljoner euro (84,2) och justerat* resultat per aktie uppgick till 1,03 euro (1,48).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 48,4 miljoner euro (105,8).

*Justerat för omstruktureringskostnader om 3,6 miljoner euro.

VD Magnus Brännström kommentarer

– Våra viktigaste tillväxtmarknader, Asien, Latinamerika, Afrika och Mellanöstern, fortsätter att prestera mycket bra och svarar för mer än 30 procent av omsättningen i kvartalet. Omsättningstillväxten på tre procent för koncernen som helhet under tredje kvartalet visar dock att försäljningsutvecklingen är fortsatt volatil på våra huvudmarknader i Europa och CIS, då de initiativ som tagits för att öka försäljningen och effektiviteten ännu inte har gett resultat. Försäljningen hittills under fjärde kvartalet i lokal valuta är i linje med föregående år och den positiva utvecklingen av säljkåren från tredje kvartalet har fortsatt.

Telefonkonferens för finansmarknaden
Oriflame inbjuder till en telefonkonferens tisdagen den 12 november klockan 9:30 (CET).

För att delta, ring från:
Luxemburg:        +352 2 786 02 02
Sverige:               +46 (0)8 506 443 86
Schweiz:              +41 44 580 65 22
Storbritannien:   +44 20 715 391 54
USA:                     +1 877 423 0830
Kod: 845586#

Telefonkonferensen kommer att kunna följas via webbutsändning (endast ljud) på Oriflames webbplats: www.oriflame.com eller via http://storm.zoomvisionmamato.com/player/oriflame/objects/9c18zfwg/

12 november 2013

Magnus Brännström

Magnus Brännström
, VD och koncernchef                                   Tel: +352 691 151 930