Delårsredogörelse 1 januari–31 mars 2019

Viktiga förtydliganden angående IFRS

• Oriflame tillämpar IFRS 15 ”Intäkter från avtal med kunder” från den 1 januari 2018. En förtida tillämpning av IFRS 16 ”Leasingavtal” har gjorts för att alla förändringar ska kunna implementeras samtidigt.
  • Om inget annat anges är jämförelser och kommentarer på siffrorna baserade på implementering enligt IFRS 15 och 16.

Första kvartalet 2019

• Omsättningen i lokal valuta minskade med 6 procent och omsättningen i euro minskade med 7 procent till 309,2 miljoner euro (330,8), av vilket 2 procentenheter är relaterat till engångseffekt från IFRS.
  • Antalet registrerade aktiva minskade med 5 procent till 2,9 miljoner.
  • Rörelsemarginalen var 10,5 procent (10,5), med negativ påverkan från valutaeffekter på 30 punkter, och rörelseresultatet uppgick till 32,5 miljoner euro (34,8).
  • Resultat efter skatt var 23,0 miljoner euro (21,0) och resultat per aktie efter utspädning var 0,40 euro (0,36).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 20,5 miljoner euro (24,9).
  • Omsättningsutvecklingen för året fram till dagens datum är cirka -5 procent i lokal valuta, och utvecklingen under andra kvartalet fram till dagens datum ligger på cirka -4 procent i lokal valuta.

VD Magnus Brännström kommenterar

”Trots en svagare omsättningsutveckling och en förändrad geografisk mix är vi nöjda över att redovisa en stabil lönsamhet för kvartalet och ett sunt kassaflöde. Medan det är uppmuntrande att se den positiva utvecklingen i Latinamerika, Afrika, Europa och de flesta av
CIS-marknaderna, fortsätter vi se en nedgång i Asien & Turkiet påverkat av utmanande marknadsförhållanden samt statliga och regulatoriska initiativ i Kina och Vietnam. Omsättningsutvecklingen under andra kvartalet fram till dagens datum speglar utvecklingen under första kvartalet. Oriflame har en välbalanserad geografisk plattform, och vi fortsätter att ta ansvarsfulla steg anpassade till respektive marknad för att driva försäljning och goda marginaler.”

Det engelska originalet till denna rapport återfinns på www.oriflame.com.

Telefonkonferens för kapitalmarknaden
Oriflame inbjuder till en telefonkonferens torsdagen den 9 maj 2019 klockan 9:30 (CET).

För att delta, ring från:
Danmark: +4582333194

Finland: +358981710520
Sverige: +46856642695
Storbritannien: +443333009267
USA: +18335268382
Norge: +4723500243 (PIN: 40940005#)

Telefonkonferensen kommer att kunna följas via webbutsändning (endast ljud) på Oriflames webbplats: www.oriflame.com eller via http://oriflame-ir.creo.se/190509

Den här rapporten har inte granskats av bolagets revisorer.

9 maj 2019

Magnus Brännström

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Brännström, VD och koncernchef    Tel: +41 798 263 754
Gabriel Bennet, finansdirektör Tel: +41 798 263 769
Nathalie Redmo, IR-chef    Tel: +41 799 220 173

Denna information är sådan information som Oriflame Holding AG är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 maj 2019 kl. 7.15 CET.

Oriflame Holding AG
Bleicheplatz 3, CH-8200 Schaffhausen, Schweiz