Halvårsrapport 1 januari – 30 juni 2012

Andra kvartalet 2012

• Omsättningen i lokal valuta ökade med 1 procent och omsättningen i euro ökade med 2 procent till 373,6 miljoner euro (366,7).
  • Den genomsnittliga säljkåren minskade med 5 procent till 3,6 miljoner Oriflame-konsulenter och vid kvartalets slut hade säljkåren minskat med 6 procent.
  • EBITDA uppgick till 50,4 miljoner euro (45,7).
  • Justerad rörelsemarginal uppgick till 11,6 procent (10,5) vilket gav ett justerat rörelseresultat på 43,2 miljoner euro (38,4).
  • Justerat resultat efter skatt uppgick till 31,3 miljoner euro (24,2) och justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,55 euro (0,42).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 29,3 miljoner euro (31,1).
  • Oriflame expanderade in i Östafrika via förvärv av tidigare franchisebolag i Kenya, Uganda och Tanzania
  • Årsstämman samt en extra bolagsstämma hölls i Luxemburg den 21 maj och följdes av en utdelning på 1,75 euro per aktie.

Första halvåret 2012

• Omsättningen i lokal valuta ökade med 2 procent och omsättningen i euro ökade med 1 procent till 769,3 miljoner euro (763,5).
  • EBITDA uppgick till 105,4 miljoner euro (99,1).
  • Justerad rörelsemarginal uppgick till 11,8 procent (11,1), vilket gav ett justerat rörelseresultat på 90,9 miljoner euro (85,1).
  • Justerat resultat efter skatt uppgick till 65,8m euro (55,6) och justerat resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,15 euro (0,97).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 87,3 miljoner euro (48,5).

VD Magnus Brännström kommenterar

– En tydlig förbättring av effektivitet och lönsamhet ger oss en stabil grund att möta utmaningarna som ligger framför oss. Jag är mycket nöjd över att se ännu ett kvartal med stark tillväxt i Asien, Afrika och Latinamerika med förbättrade marginaler, medan försäljningsutvecklingen i CIS och Europa är något sämre än väntat. En minskning av koncernens säljkår motverkas fullt ut av en stark produktivitet. Framåt är vi trygga med vår ambition att stärka våra konsulenters inkomstmöjlighet genom att vara innovativa och fortsätta bygga varumärke, vilket säkrar tillväxten av säljkåren på lång sikt.

Magnus Brännström
, VD och koncernchef, tel. +352 691 151 930