Halvårsrapport 1 januari–30 juni 2013

Andra kvartalet 2013

• Omsättningen i lokal valuta minskade med 1 procent och omsättningen i euro minskade med 4 procent till 359,7 miljoner euro (373,6).
  • Antalet aktiva konsulenter var oförändrat på 3,5 miljoner.
  • EBITDA uppgick till 42,2 miljoner euro (50,4).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 9,6 procent (11,6), vilket gav ett rörelseresultat på 34,5 miljoner euro (43,2).
  • Resultat efter skatt uppgick till 19,9 miljoner (31,3) och resultat per aktie uppgick till 0,36 euro (0,55).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 29,3 miljoner euro (29,3).
  • Årsstämman samt en extra bolagsstämma hölls i Luxemburg den 21 maj med efterföljande utdelning på 1,75 euro per aktie.
  • Uppdatering för det tredje kvartalet: Den underliggande omsättningstillväxten under det tredje kvartalet fram till dagens datum är omkring 3 procent i lokal valuta.

Första halvåret 2013

• Omsättningen i lokal valuta minskade med 1 procent och omsättningen i euro minskade med 4 procent till 741,0 miljoner euro (769,3).
  • EBITDA uppgick till 87,4 miljoner euro (105,4).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 9,8 procent (11,8), vilket gav ett rörelseresultat på 72,5 miljoner euro (90,9).
  • Resultat efter skatt uppgick till 47,9 miljoner euro (65,8) och resultat per aktie uppgick till 0,86 euro (1,15).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 57,7 miljoner euro (87,3).

VD Magnus Brännströms kommentar:

– Det andra kvartalet slutade svagare än väntat men vi ser att tredje kvartalet har startat med en tillväxt per idag på 3 procent, och högre i Ryssland. Implementeringen av den förbättrade kompensationsplanen i CIS ser lovande ut även om prisförändringar hänförliga till detta initialt påverkat försäljning och hävstångseffekter negativt under andra kvartalet. Våra viktiga framtida tillväxtmarknader utvecklas mycket bra. Vi intensifierar våra initiativ för att öka försäljning och effektivitet inom koncernen.

Telefonkonferens för finansmarknaden

Oriflame inbjuder till en telefonkonferens torsdagen den 15 augusti klockan 9.30 (CET).

För att delta, ring från:
Luxemburg: +352 2 786 02 02
Sverige: +46 (0)8 505 564 74
Schweiz: +41 225 675 541
Storbritannien: +44 203 364 53 74
USA: +1 855 753 22 30

Kod: 850141#

Telefonkonferensen kommer att kunna följas via webbutsändning (endast ljud) på Oriflames webbplats: www.oriflame.com eller via

Magnus Brännström
, VD och koncernchef, Tel: +352 691 151 930