• Oriflame/

Oriflame Cosmetics genomför refinansiering – undertecknar kreditfacilitet om 430 miljoner euro

Oriflame Cosmetics SA har undertecknat två kreditfaciliteter (Revolving Credit Facilities) om totalt 430 miljoner euro med sina huvudbanker. En femårig kreditfacilitet om 330 miljoner euro upptogs tillsammans med ING, HSBC Bank plc, Nordea, RB International och SEB. En ettårig kreditfacilitet om 100 miljoner euro upptogs tillsammans med Nordea och SEB.

Kreditfaciliteterna kommer att användas för övergripande strategiska ändamål och kommer att refinansiera Oriflames befintliga kreditfacilitet på 400 miljoner euro vilken undertecknades i december 2009.

“Detta är ett led i att ytterligare förstärka banden med våra huvudbanker. Det innebär att vi säkerställer bolagets långsiktiga finansiering samtidigt som våra finansiella kostnader minskar”, säger Gabriel Bennet, CFO på Oriflame Cosmetics S.A.

Nordea och SEB samordnade kreditfaciliteten och agerade även Bookrunner och Mandated Lead Arrangers tillsammans med ING och HSBC Bank plc. RB International deltog som Lead Arranger.

ING, Mandated Lead Arranger och Bookrunner
HSBC Bank plc, Mandated Lead Arranger och Bookrunner
Nordea, Bookrunner, Joint Co-ordinator och Mandated Lead Arranger
RB International, Lead Arranger
SEB, Bookrunner, Joint Co-ordinator och Mandated Lead Arranger

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gabriel Bennet, CFO                                                     +41 798 263 713
Patrik Linzenbold, Sen. Director IR (till 1 juni)                  +46 765 422 709
Joakim Banestig, Sen. Director IR                                  +41 79 103 35 21
Jonas B. Lind, Nordea                                                   +46 70 666 29 82
Micael Ljunggren, SEB                                                  +46 70 772 32 17

Oriflame Cosmetics är ett internationellt kosmetikaföretag med direktförsäljning till konsument. Företaget grundades 1967 i Sverige och har idag verksamhet i mer än 60 länder världen över. Oriflame erbjuder ett brett sortiment av svenska, naturliga och innovativa skönhetsprodukter av hög kvalitet till attraktiva priser. Idag har Oriflame över 3,5 miljoner säljkonsulenter världen över och en årlig omsättning om 1,5 miljarder euro. Oriflame har det ledande erbjudandet för människor som vill börja tjäna pengar samma dag de startar, med möjlighet att växa i ledarskapsroller och infria sina personliga drömmar och ambitioner. Oriflame är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 2004.