Oriflame emitterar obligationslån om 195 miljoner USD och 25 miljoner EUR

Oriflame Cosmetics S. A. har framgångsrikt emitterat obligationslån om 195 miljoner USD och 25 miljoner EUR i private placement-marknaden. Transaktionen blev mycket väl mottagen bland internationella investerare och övertecknades mer än två gånger. Obligationslånen förfaller 2018, 2021 och 2023.

“Med förra årets framgångsrika emission av obligationslån på 165 miljoner USD som grund, tar Oriflame nu fortsatta steg i strategin att diversifiera bolagets finansieringskällor. Genom de ytterligare obligationslån om 195 USD och 25 miljoner EUR som vi nu emitterat kompletterar vi våra banklån och uppnår samtidigt en längre snittlöptid i vår låneportfölj. Med den här transaktionen har Oriflame säkrat sina finansieringsbehov inom överskådlig framtid”, kommenterar Gabriel Bennet, finansdirektör på Oriflame.

HSBC Securities (USA) Inc var Sole Bookrunner och Lead Placement Agent i samband med transaktionen med Nordea och SEB som co-Agents. HSBC Securities (USA) Inc koordinerade även valuta- och räntesäkringsprocessen då finansieringen swappades till EUR, i vilken bolagets huvudbanker deltog.

Tidigare genomförd finansiering

• I april 2010 emitterade Oriflame Cosmetics S. A. ett obligationslån om 165 miljoner USD med förfallodatum i 2015, 2017 och 2020.
  • I maj 2011, undertecknade Oriflame Cosmetics S. A. två kreditfaciliteter (Revolving Credit Facilities) om totalt 430 miljoner EUR med sina huvudbanker. En femårig kreditfacilitet om 330 miljoner EUR upptogs tillsammans med HSBC Bank plc, ING, Nordea, RB International och SEB. En ettårig kreditfacilitet om 100 miljoner EUR upptogs tillsammans med Nordea och SEB.

Som ett resultat av de nyligen emitterade obligationslånen, kommer den ettåriga kreditfaciliteten om 100 miljoner EUR att sägas upp.

Gabriel Bennet, CFO, Oriflame                                                       +41 79 826 37 13
Joakim Banestig, Senior Director IR, Oriflame                                  +41 79 103 35 21

Oriflame Cosmetics är ett internationellt kosmetikaföretag med direktförsäljning till konsument. Företaget grundades 1967 i Sverige och har idag verksamhet i mer än 60 länder världen över. Oriflame erbjuder ett brett sortiment av svenska, naturliga och innovativa skönhetsprodukter av hög kvalitet till attraktiva priser. Idag har Oriflame över 3,5 miljoner säljkonsulenter världen över och en årlig omsättning om 1,5 miljarder euro. Oriflame har det ledande erbjudandet för människor som vill börja tjäna pengar samma dag de startar, med möjlighet att växa i ledarskapsroller och infria sina personliga drömmar och ambitioner. Oriflame är noterat på NASDAQ OMX Stockholm sedan 2004.