Oriflame expanderar till Östafrika

Oriflame Cosmetics S.A. expanderar till Östafrika genom att förvärva verksamheterna i Kenya, Tanzania och Uganda vilka tidigare drivits av en franchisetagare.

Förvärvet är i linje med Oriflames strategi att ytterligare utöka sin geografiska närvaro i globala tillväxtområden genom att göra inbrytningar i Afrika söder om Sahara.

”Efter mycket positiva erfarenheter och framgångar i Oriflames nuvarande verksamhet i Nordafrika expanderar vi vår marknadsnärvaro genom att förvärva vår franchiseverksamhet i Östafrika. Vi har ett långsiktigt engagemang att utveckla direktförsäljning av kosmetik på den afrikanska kontinenten och ser fram emot fortsatt framgång i regionen”, kommenterar VD Magnus Brännström.

Verksamheten kommer drivas i tre separata juridiska enheter som sköts från Kenya. Förvärvet ägde rum den 29 maj 2012 och de legala enheterna kommer att redovisas som en del av EMEA-regionen från och med det andra kvartalet 2012. De förvärvade enheterna förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på koncernens finansiella rapporter 2012. Oriflame och dess motpart har kommit överens om att hålla detaljerna kring förvärvet konfidentiella.

Joakim Banestig, Senior Director IR, Oriflame            +41 79 103 35 21
Johanna Palm, Senior Manager IR, Oriflame              +46 76 542 26 72

Oriflame grundades i Sverige 1967. Idag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder och en omsättning på omkring 1.5 miljarder euro om året. Oriflame har ett brett produktutbud av innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen. Dessa produkter marknadsförs av omkring 3.6 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter. Respekt för medmänniskor och natur är en viktig del av företagets kultur. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är bland annat medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.