Oriflame vidtar ytterligare åtgärder för att öka försäljning och effektivitet

Som framgår av rapporten för det andra kvartalet, fokuserar Oriflame på att öka såväl försäljning som effektivitet inom koncernen. Oriflame offentliggör idag ett antal förslag till åtgärder som kommer att genomföras under 2013 och inledningen av 2014. Dessa initiativ syftar till att korta ledtider, öka katalogernas effektivitet, säljkampanjer och backoffice-funktioner samt hitta synergier för globala indirekta inköp. Initiativen väntas leda till årliga kostnadsbesparingar om 15-20 miljoner euro.

"Oriflames företagskultur är en av våra viktigaste tillgångar. Efter det senaste decenniets internationella expansion måste vi nu anpassa våra arbetsprocesser inom vissa områden för att nå vår fulla potential. Dessa initiativ kommer att göra Oriflame till en mer flexibel, entreprenöriell och professionell organisation, vilket ger oss bättre förutsättningar att möta marknadens krav – och i förlängningen öka försäljningen", säger Magnus Brännström, VD och koncernchef för Oriflame Cosmetics.

Åtgärder för att öka försäljningen i EMEA
Efter en framgångsrik lansering av den förbättrade ersättningsplanen för Oriflame-konsulenter i CIS (Success Plan), har Oriflame särskilt fokus på att öka försäljningen i EMEA-regionen.

1. Ny struktur inom EMEA-organisationen
    Fyra nya underregioner skapas utifrån marknadernas likheter, mognadsgrad och konsumentbeteenden; Centraleuropa, Västeuropa, Turkiet och Afrika. Detta innebär att den nuvarande regionala organisationen kommer att minskas.
  2. Förbättrad struktur för katalogproduktion i EMEA
    Framtagande och produktion av kataloger för EMEA kommer att flyttas till de nya underregionerna, för att säkerställa att katalogerna bättre anpassas till den lokala marknadens efterfrågan, önskemål och konsumentbehov.

Åtgärder för att öka effektiviteten i koncernen

1. Tydligare ansvarsfördelning
    För att säkerställa en hög grad av entreprenörskap och snabb respons på marknadens krav, och samtidigt skapa synergier inom organisationen, har koncernen omdefinierat och förtydligat uppdelningen av roller och ansvar på global, regional och lokal nivå.
  2. Globalisera processer för indirekta inköp
    Oriflame har redan en global inköpsorganisation med fokus främst på direkta inköp relaterade till kostnad för sålda varor samt internationella konferenser. Genom att ytterligare globalisera inköpen avseende indirekta inköp (resande, kontor, extern support och marknadsföring), kan Oriflame minska de totala kostnaderna utan att påverka den pågående verksamheten.
  3. Utöka befintliga globala gemensamma servicefunktioner och effektivisera back-office-funktioner
    Oriflame har under de senaste åren framgångsrikt implementerat en global ”shared service”-funktion inom IT, finans och delar av HR. Oriflame kommer att fortsätta detta initiativ, som gör det möjligt för koncernen att driva en mer effektiv back-office- organisation, både vad avser kostnader och svarstider.

Diskussioner om den nya föreslagna organisationen har inletts med arbetstagarrepresentanter. De föreslagna åtgärderna väntas leda till övertalighet i Stockholm, Warszawa och Prag, liksom flytt och standardisering av back-office-funktioner. De årliga kostnadsbesparingarna beräknas uppgå till 15 till 20 miljoner euro, med en gradvis positiv effekt från och med fjärde kvartalet 2013. Kostnaderna för omorganisationen kommer att resultatföras som rörelsekostnader från och med det tredje kvartalet 2013 och slutföras under det första halvåret 2014.

Oriflame kommer att löpande uppdatera marknaden avseende kostnader och förväntade besparingar från dessa initiativ.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Brännström, CEO                                       +352 691 151 930
Gabriel Bennet, CFO                                               +41 798 263 713
Anders Ågren, VP Investor Relations                         +46 765 422 353

Oriflame grundades 1967 av två bröder och deras vän,. idag är Oriflame ett internationellt direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Oriflame har ett brett produktutbud av svenska, innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen som marknadsförs av omkring 3 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter som tillsammans svarar för en årsomsättning på cirka 1,5 miljarder euro. Oriflame erbjuder affärsmöjligheter på högsta nivå för människor som vill börja tjäna pengar redan från dag ett och arbeta mot att uppfylla sina personliga drömmar och mål genom Oriflames unika affärskoncept ”Börja tjäna pengar i dag och uppfyll dina drömmar i morgon”. Respekt för medmänniskor och natur är en viktig del av Oriflames affärskultur och återspeglas i bolagets riktlinjer för socialt arbete och miljöarbetet. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är bland annat medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är en koncern med säte i Luxemburg, och med huvudkontor i Luxemburg och Schweiz. Oriflame är noterat på Nasdaq OMX Nordic Exchange.