Oriflames medgrundare Jonas af Jochnick har hastigt avlidit

Det är med stor sorg vi tagit emot det tragiska beskedet att Jonas af Jochnick har gått bort. Så sent som igår var han inne på kontoret full av entusiasm och klokskap inför nya projekt och initiativ, och idag har han hastigt och oväntat lämnat oss. Han kommer alltid att vara en del av Oriflames värld och värden”, säger Magnus Brännström, VD i Oriflame Holding AG.

Bröderna Jonas och Robert af Jochnick grundade Oriflame Cosmetics för 50 år sedan. Jonas har sedan dess varit verksam i olika positioner i bolaget och var under många år ledamot i bolagets styrelse, ett uppdrag han lämnade föregående år då han fyllde 80 år. Inte för att trappa ned, utan för att ha tid med sina många andra engagemang.

Jonas af Jochnick var en stark entreprenör och en självklar ledargestalt. Han var utbildad jurist och hade en MBA från Harvard, och slutade aldrig vara nyfiken på att utvecklas och att utveckla. Hans optimism, energi, briljans och stora hjärta gjorde honom till en mycket framgångsrik affärsman och förebild.

Saknaden efter Jonas kommer att bli ofantlig inom Oriflame, både på det personliga och det professionella planet. Jonas visionära och entreprenörsdrivna ledarskap har i så hög grad bidragit till Oriflames framgångar och dess företagskultur, något han också var mycket stolt över”, kommenterar Alexander af Jochnick, styrelseordförande i Oriflame Holding AG.

Jonas af Jochnick blev 81 år gammal. Han efterlämnar hustrun Christina, deras fyra barn och många barnbarn.

Magnus Brännström, VD och koncernchef +41 798 263 754

Oriflame grundades i Sverige 1967. I dag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Oriflame har ett brett produktutbud av svenska, innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen. Dessa produkter marknadsförs av omkring 3 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter som tillsammans svarar för en årsomsättning på cirka 1,3 miljarder euro. Respekt för människor och natur är en viktig del av företagets kultur och återspeglas i bolagets riktlinjer för socialt arbete och miljöarbete. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är en schweizisk bolagskoncern noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om Oriflame, vänligen se www.oriflame.com.