Styrelsen i Oriflame Cosmetics S.A. föreslår aktieåterköpsprogram

Styrelsen i Oriflame Cosmetics S.A. (”Oriflame”) har beslutat kalla till extra bolagsstämma för beslut om mandat för ett aktieåterköpsprogram med tillåtelse att köpa upp till 10 procent av bolagets aktier fram till ordinarie bolagsstämma 2014. Extrastämman kommer hållas den 19 december 2012. En separat kallelse bifogas detta pressmeddelande i vilket regler och villkor för aktieåterköpsprogrammet beskrivs närmre.

Syftet med aktieåterköpsprogrammet är att optimera bolagets kapitalstruktur, något som möjliggörs genom Oriflames starka finansiella ställning och goda kassaflöde från den löpande verksamheten. Aktieåterköpsprogrammet kommer att genomföras i enlighet med EUs Safe Harbour-regelverk och de förvärvade aktierna kommer att makuleras. Vidare har bolaget för avsikt att genomföra aktieåterköpen så att Oriflames förmåga att betala ordinarie utdelning upprätthålls.

Anledningen till att kalla till en extra bolagsstämma är att bolaget anser att det är optimalt ur ett timing-perspektiv att inleda ett aktieåterköpsprogram innan nästkommande ordinarie bolagsstämma.

Gabriel Bennet, CFO +41 26 425 8721
Johanna Palm, Director Investor Relations +46 76 542 2672

Oriflame grundades i Sverige 1967. Idag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder och en omsättning på omkring 1,5 miljarder euro om året. Oriflame har ett brett produktutbud av innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen. Dessa produkter marknadsförs av omkring 3 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter. Respekt för medmänniskor och natur är en viktig del av företagets kultur. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är bland annat medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.