Uppdatering: preliminära oreviderade nyckeltal för fjärde kvartalet 2018 (*IFRS)

Oriflame uppdaterar marknaden med preliminära oreviderade nyckeltal för fjärde kvartalet 2018, vilket visar en förändring i den geografiska mixen och upprätthållen stabil underliggande lönsamhet. Asien & Turkiet redovisade en försäljningsminskning under kvartalet, medan Latinamerika, Europa & Afrika och CIS hade en positiv försäljningsutveckling. Givet bolagets finansiella ställning och lönsamhet har styrelsen för avsikt att föreslå årsstämman 2019 en total utdelning i linje med föregående års ordinarie utdelning.

Preliminära oreviderade nyckeltal Q4 2018 (Q4 2017, helår 2018)

• Omsättningen i lokal valuta ökade med 1 procent och minskade i euro med cirka 3 procent till 370 miljoner euro (380,1, helår 1 319).
  • Rörelsemarginalen uppgick till 13,5 procent (14,8, helår 11,3), negativt påverkad av valuta med cirka 140 punkter, och rörelseresultatet uppgick till 50 miljoner euro (56,3, helår 149).
  • Resultat efter skatt uppgick till 33 miljoner euro (35,8, helår 96) och resultat per aktie efter utspädning till 0,57 euro (0,62, helår 1,68).
  • Förhållandet säkrad nettoskuld/EBITDA var 0,25 jämfört med -0,02 under 2017.

Preliminär oreviderad geografisk försäljningsmix Q4 2018

• Latinamerika: försäljningen i lokal valuta ökade med 6% (5% ökning i euro).
  • Europa & Afrika: försäljningen i lokal valuta ökade med 7% (7% ökning i euro).
  • CIS: försäljningen i lokal valuta ökade med 5% (2% minskning i euro).
  • Asien & Turkiet: försäljningen i lokal valuta minskade med 8% (13% minskning i euro).

Utdelningsförslag
Baserat på preliminära oreviderade resultat och finansiell ställning, och i linje med bolagets utdelningspolicy, har styrelsen för avsikt att föreslå årsstämman 2019 en total utdelning på 1,60 euro (att jämföras med årsstämman 2018 1,60 euro ordinarie utdelning + 1,00 euro extraordinär utdelning).

Bolaget förblir i en tyst period till dess att bokslutskommunikén publiceras den 14 februari 2019 enligt bolagets finansiella kalender och policy.

För information, vänligen kontakta:
Gabriel Bennet, Finansdirektör +41 798 263 769
Nathalie Redmo, IR-chef, +41 799 220 173

Denna information är insiderinformation som Oriflame Holding AG är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 januari 2019 kl. 08.05 CET.

*IFRS - Klargörande information
De preliminära oreviderade siffrorna och kommentarerna ovan exkluderar effekten av IFRS 15, IFRS 16 och tillhörande avstämning av redovisningen. Siffrorna är helt jämförbara med de siffror som redovisats för år 2017.

Oriflame grundades i Sverige 1967. I dag är Oriflame ett internationellt, direktförsäljande kosmetikföretag med försäljning i över 60 länder. Oriflame har ett brett produktutbud av svenska, innovativa skönhetsprodukter inspirerade av naturen. Dessa produkter marknadsförs av omkring 3 miljoner oberoende Oriflame-konsulenter som tillsammans svarar för en årsomsättning på cirka 1,4 miljarder euro. Respekt för människor och natur är en viktig del av företagets kultur och återspeglas i bolagets riktlinjer för socialt arbete och miljöarbete. Oriflame stödjer ett flertal välgörenhetsorganisationer världen över och är medgrundare av World Childhood Foundation. Oriflame är en schweizisk bolagskoncern noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information om Oriflame, vänligen se www.oriflame.com.