Valberedningens förslag inför årsstämma 2014 i Oriflame Cosmetics S.A.

Valberedningen för Oriflame Cosmetics SA har tillsatts i enlighet med beslut vid årsstämman 2013 och består av Per Hesselmark, valberedningens ordförande och representant för af Jochnick BV, Hans Ek, SEB Fonder samt Robert af Jochnick, styrelseordförande i Oriflame och representant för familjen af Jochnick.

Valberedningen offentliggör idag sitt förslag för styrelsens sammansättning inför årsstämman den 19 maj 2014. Ett fullständigt förslag kommer att presenteras i samband med kallelsen till årsstämman.

– Vi beklagar att EU-direktiven innebär att Oriflame inte längre kan dra nytta av Marie Ehrlings kompetens och engagemang, vilka varit viktiga för bolagets utveckling under de sju år som hon varit styrelseledamot. Samtidigt är vi glada att kunna knyta Anna Malmhake till Oriflame, med den erfarenhet hon har av bland annat snabbrörliga konsumentvaror, marknadsföring och internationell verksamhet. Förslaget att föreslå Alexander af Jochnick till ordförande är naturligt då familjen är och vill fortsätta att vara bolagets tydliga huvudägare. Alexander kan bolaget väl efter att under de senaste femton åren först ha arbetat operativt i bolaget och därefter varit verksam i styrelsen, säger valberedningens ordförande Per Hesselmark.

Val av styrelseledamöter och ordförande
Valberedningen föreslår omval intill slutet av nästa årsstämma av styrelseledamöterna Alexander af Jochnick, Robert af Jochnick, Jonas af Jochnick, Anders Dahlvig, Lilian Fossum Biner, Helle Kruse-Nielsen, Christian Salamon och Magnus Brännström samt nyval av Anna Malmhake till styrelseledamot för samma mandatperiod. Valberedningen föreslår att Alexander af Jochnick väljs till ordförande för styrelsen.

Kort om de föreslagna förändringarna i styrelsen
Marie Ehrling
har, till följd av nya EU-regler, begränsat antalet styrelseuppdrag och har därför avböjt omval.

Robert af Jochnick, en av bolagets grundare, har avböjt omval till styrelsens ordförande men kvarstår som ledamot i styrelsen.

Alexander af Jochnick har suttit i bolagets styrelse sedan 2007. Han var anställd i bolaget under perioden 1999-2007. Han är ledamot av bolagets ersättningskommitté och revisionskommitté. Alexander af Jochnick är född 1971 och civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Alexander af Jochnick började sin karriär vid Boston Consulting Group. Han är idag ordförande i Oriflame Foundation och styrelseledamot i CL Intressenter AB, Credus Management AB, Postkodstiftelsen och NC Holding AB. Vidare är han grundare till och styrelseledamot i Serious Nature. Alexander af Jochnick äger 418 884 aktier i Oriflame.

Anna Malmhake är född 1966. Hon är fil kand från Stockholms universitet. Anna Malmhake är sedan 2011 verksam som VD och styrelseordförande för Irish Distillers Pernod Ricard. Hon var tidigare global varumärkesdirektör och marknadsdirektör för Absolut Vodka och innehade dessförinnan ledande positioner inom Coca Cola Sverige, Temo AB, Motorola och Procter & Gamble. Anna Malmhake äger inga aktier i Oriflame.

Oberoende med avseende på svensk kod för bolagsstyrning
Samtliga styrelseledamöter bedöms av valberedningen vara oberoende av bolagets större aktieägare, med undantag för Alexander af Jochnick, Robert af Jochnick och Jonas af Jochnick. Magnus Brännström är VD och koncernchef för Oriflame.

Per Hesselmark, ordförande i valberedningen, telefon +46 8 622 36 00

Bilaga: Foto på Alexander af Jochnick och Anna Malmhake