Världens första färdigmixade cocktail finns nu i Systembolagets fasta sortiment

Report this content

Nu finns äntligen den färdigmixade gin- och grapefruktsbaserade drycken Original Long Drink i Systembolagets fasta sortiment efter att den blivit en försäljningssuccé sedan lanseringen i våras. Från och med 1 september finns världens första färdigmixade cocktail i cirka 300 av Systembolagets butikers fasta sortiment.

Den gin- och grapefruktbaserade färdigmixade drycken Original Long Drink, även kallad Lonkero i Finland, finns nu i Systembolagets fasta sortiment. Original Long Drink togs fram inför sommar-OS i Helsingfors 1952, i syfte att ha en drink av hög kvalitet att servera gästerna, och har sedan starten varit en av finnarnas mest älskade drycker. Receptet och smaken är den samma som för över 60 år sedan då Original Long Drink lanserades. Tack vare smak från äkta grapefrukt och gin tillverkad av naturliga ingredienser såsom enbär, koriander, angelikarot och pomeransskal har drinken en uppfriskande och äkta smak.

Den friska gindrinken lanserades på Systembolaget redan i april i år men då endast i beställningssortimentet. Original Long Drink visade sig populär bland svenskarna och sålde över förväntan och tog snabbt slut. Det är nu tack vare den stora efterfrågan som den färdigmixade gindrinken finns tillgänglig i cirka 300 av Systembolagets butikers fasta sortiment från och med den 1 september.

Gins popularitet ökar stadigt runt om i världen, vilket också ökar efterfrågan på ginbaserade drinkar såsom Original Long Drink. De senaste månadernas försäljningsframgångar på Systembolaget visar att Sverige inte är något undantag.

”Vi är mycket glada och stolta över att Original Long Drink nu finns i Systembolagets fasta sortiment. Det är ett strålande betyg och visar att drycken varit efterlängtad bland svenskarna. Original Long Drink har länge varit finnarnas favoritdrink och håller just nu på att vinna svenskarnas hjärtan.” säger Annika Sandell, exportchef på Hartwall.

Serveringsförslag: Original Long Drink serveras väl kyld i ett glas med mycket is, eller som i Nederländerna; med färsk mynta.

Original Long Drink kostar 29,90 kr för 44 cl.

Mer information: Eeva Ignatius, Brand Manager, Hartwall
Tel. +358 40 755 0740, E-mail:
eeva.ignatius@hartwall.fi

Mediakontakt: Annika Hammarwall, Prat PR
704 229 750, E-mail: annika.hammarwall@prat.se

Bilder: http://mediapankki.hartwall.fi/?cart=3023-jcefhmkjhc&l=FI

Original Long Drink
Original Long Drink är världens första färdigmixade cocktail. Den klassiska gindrinken skapades inför sommar-OS i Helsingfors 1952, där den charmerade besökare såväl som finländare, och fortsätter att charmera dem år efter år. www.facebook.com/originallongdrinksweden

Hartwall
Hartwall är den finländska dryckesindustrins innovativa ledare. Vår produktportfölj inkluderar populära varumärken inom öl, cider, long drinks, buteljerat vatten och ett växande antal specialdrycker. Hartwalls huvudkontor ligger i Helsingfors och den moderna produktionsanläggningen i Lahtis. www.hartwall.fi/en

Taggar: