Världens första färdigmixade cocktail nu i Sverige

Report this content

Den läskande och unikt finska favoritdrycken Original Long Drink, i Finland populärt kallad ”Lonkero”, finns äntligen att köpa i Sverige. Världens första färdigmixade cocktail framställs fort­farande enligt samma friska, syrliga recept som gjorde den populär när den lanserades 1952: äkta grapefrukt och gin.

Original Long Drink togs fram inför sommar-OS i Helsingfors 1952, som världens första färdigmixade gindrink, redo att drickas direkt ur flaskan eller burken. Det tog inte lång tid innan Original Long Drink hade funnit vägen till både besö­karnas och finländarnas hjärtan, och den har sedan dess uppnått en status av finsk nationaldryck, populariserad under sitt smeknamn ”Lonkero”.

Den gin- och grapefruktbaserade drinken har sedan lanse­ringen legat i toppen som mest sålda produkt på Alko, den finska motsvarigheten till Systembolaget. Än idag är den lika fulländade som avslappnade finska nationaldrycken trogen sitt arv som världens första färdigmixade cocktail. Med smak av äkta grapefrukt, och gin destillerad från naturliga ingredienser som enbär, korianderfrön, angelikarot och pomeransskal får den rätt uppfräschande och distinkt kvalitét.

Svenskar belönade efter lång väntan

Efter stor svensk efterfrågan, synliggjord inte minst i sociala medier, lanserades Original Long Drink på Systembolaget den 1 april, och sålde snabbt slut. Den finns nu åter att beställa i beställningssortimentet.

“Svenskarna har fått vänta länge på Original Long Drink. Nu när den äntligen är tillgänglig, så kan vi konstatera av den stora efterfrågan att sven­skarna kommer att upptäcka och förälska sig i den finska nationaldrycken. Vi ser också ett växande globalt intresse för Lonkero, med den starka gintrenden som råder just nu,” säger Matti Ristola, Director for Export and Overseas Markets på Hartwall.

Serveringsförslag: Original Long Drink serveras väl kyld i ett glas med mycket is, eller som i Nederländerna; med ett färskt mintblad.

Mer information: Heidi Päiväniemi, Brand Manager, Hartwall
Tel. +358 40 743 7850, E-mail:
heidi.paivaniemi@hartwall.fi

Presskontakt, information och prover: Linda Kirsebom, Prat PR
708 28 25 22, E-mail: linda.kirsebom@prat.se

Bilder: http://mediapankki.hartwall.fi/?cart=3023-jcefhmkjhc&l=FI

Original Long Drink
Original Long Drink är världens första färdigmixade long drink. Den klassiska gindrinken skapades inför sommar-OS i Helsingfors 1952, där den charmerade besökare såväl som finländare, och fortsätter att charmera dem år efter år. www.facebook.com/originallongdrinksweden

Hartwall
Hartwall är den finländska dryckesindustrins innovativa ledare. Vår produktportfölj inkluderar populära varumärken inom öl, cider, long drinks, buteljerat vatten och ett växande antal specialdrycker. Hartwalls huvudkontor ligger i Helsingfors och den moderna produktionsanläggningen i Lahtis. www.hartwall.fi/en

Taggar: